7 ימים במערב כרתים, הרים, קניונים וחופים.

יצאנו ב- 20/5/21 שני חברים לטרק בהרים והקניונים של מערב כרתים. האי כרתים משגע ביופיו, הספקנו לטעום רק מעט ממנו ואת החוויות והתמונות אני שמח לשתף בסיפור דרך

תאריך הטיולMay 2021
עונה מומלצתאפריל עד סוף יוני לפני שמציפים את כרתים מליוני נופשים. * קניון הסמאריה נחשב בצדק ליפה בכרתים ומומלץ להתעדכן מתי הוא נפתח למטיילים.

בין הרקליון לחאניה

יצאנו משדה התעופה בערך בעשר שכרנו רכב ונסענו 15 דקות מערבה לAlmiros springs, מעיין שופע מים, אמנם מליחים אבל קרים ומרעננים. המעיין סכור בסכר שנועד להפריד את מי המעיין משכבת מי הים אבל הפרויקט לא צלח והמים נותרו מליחים. משם המשכנו עוד 15 דקות לבולען קרסטי בשם -Voulismeno Aloni אתר טיפוס לא מרשים במיוחד.
משם נסענו מערבה שעה וחצי להפתעה של היום, Argiroupolis waterfalls, מעיין שופע שיוצא ממערה ויורד בסדרת מפלים יפיפיים לטברנות ציוריות. אכלנו שם ארוחת צהרים טעימה.
15:00 הגענו לחאניה, העיר השנייה בגודלה בכרתים. אחרי מנוחה במלון Lefka Ori (30 euru) יצאנו לטיול בעיר העתיקה של חאניה, פנינה של יופי.
השרידים העתיקים משולבים בבניה מחודשת, חלקם ממש מתפוררים, בחלק המזרחי השתמרו חומות העיר ואפשר לעלות עליהן ולצפות על העיר ועל החפיר הרחב. עברנו דרך בניין השוק העירוני עם החזית המרשימה. כנסיה עם מינרט של מסגד בולטים כעדות היסטורית לתהפוכות השלטון. הנמל הונצאני מקסים והסמטאות שבעורפו ציוריות עם בתי קפה ובתי הארחה ריקים מתיירים כיוון שיוון מדינה אדומה לקורונה. אכלנו במסעדה הודית מצוינת.

חניון סמריה עליון לאגיה רומלי דרך פסגות גיליגוס ו-Volcais

אפתח יום זה באזהרה: מדובר בטרק לא מסומן ברובו, קשה, ארוך ומסוכן.
אחרי שעה נסיעה מחאניה לחניון הסמריה (ג-1250)יצאנו לדרך ב-8:00.
אחרי שעה הליכה הגענו למעיין היחיד לאורך כל היום שם אכלנו, שתינו ומילאו מים. מהמעיין יש עליה חדה לאוכף גיליגוס (1700), רוחות חזקות הכו בנו ברגע שעלינו לאוכף יחד עם נוף מרהיב לצד דרום. מהאוכף עלינו אל פסגת Volcais (2117) אליה הגענו ב12:00. מהפסגה כבר אין דרך מסומנת ומטיילים אמורים לעשות אחורה פנה חזרה לחניון. אנחנו המשכנו על שלוחת סכין דרומה, בהתחלה יש סימני רוג'ום על הדרך, עדות לכך שמישהו הלך שם לפנינו וטרח לסמן לבאים אחריו, גם אנחנו תרמנו תרומה צנועה והוספנו אבנים משלנו. באיזשהו שלב גב הסכין בלתי עביר וצריך לעשות מעקף גדול שכרוך בהליכה על דרדרות ושטח לא יציב, שם גם אין יותר שום סימון או רמז לשביל. אחרי בערך שעתיים של הליכה בתוואי מסוכן וקשה לניווט התחברנו לשלוחה בגובה 1500 מטר בידיעה שסוף המסלול בחוף הים. בשבע בערב חברנו לשביל מסומן שיורד מגובה 1000 מטר לאגיה רומלי, לחרדתנו גילינו שגם השביל הזה קשה ביותר לירידה מה גם שבשלב הזה היינו מפורקים מהליכה ארוכה וקשה. כשהגענו לעיירה ב-21:30 דפקנו על דלת הבית המואר הראשון. כייון שלאגיה רומלי ניתן להגיע רק במעבורת או דרך קניון סמאריה שהיה סגור למטיילים, הבחור הנחמד שיצא אלינו חשב שהוא רואה חזיון תעתועים, שאמרנו שבאנו מגיגולוס הוא תפס את הראש וסינן משהו ביוונית ולקח אותנו למלון קליפסו שמנוהל ע"י הבן שלו. אגיה רומלי כפר חמוד של כמאה תושבים מתפרנס כמו כל כרתים מדבורים, עיזים ותיירים שיורדים בסמריה. כיוון שהסמריה סגור היו בכל הכפר לא יותר מעשרה תיירים.
לסיכום, עלינו כ-1500 מטר סה"כ וירדנו כ-2700 מטר. שומר נפשו ירחק.

סמאריה בעליה מאגיה רומלי לראש המסלול.

אחרי יום האתמול המפרך והמפרק יצאתי בשעה 11 לבד למסלול הסמריה המפורסם, הקניון השני בגודלו באירופה כולה. השותף שלי למסע נח במלון כדי לקחת מעבורת אחר"צ לסאוגיה.
תחילת ההליכה בדרך כפרית יפה של 1.5 ק"מ שמובילה לכניסה לשמורה. התגנבתי לשער הכניסה בשקט ואחרי שטיפסתי מעליו לצדו השני זכיתי להיות המטייל היחיד בשמורה שבד"כ עמוסה ממטיילים, כ-180 אלף איש בשנה בעידן שלפני הקורונה, עם ניקח בחשבון שהשמורה פתוחה במשך חצי שנה מהאביב לסתיו נקבל ממוצא של 1000 מטיילים ליום. הקניון אכן מצדיק את המוניטין שיצא לו. המטייל הישראלי יכול לנסות לדמיין את נחל עמוד או כזיב רק הרבה יותר עמוק, יותר שופע ויותר ודרמתי ומגוון.
לצערי הטלפון שלי שבק בתחילת המסלול ואין לי הרבה תמונות.
לקח לי כשש שעות לעשות 15 ק"מ עם עליה מצטברת של 1100 מטר.
משם נסעתי לסאוגיה לקחת את א' וחזרנו ללינה באומלוס. אומלוס, כפר קטן עם כעשרה בתים בפתחת עמק קסום בין הרים.

מאומלוס ל-Chora Sfakion

יצאנו קצת מאוחר לדרך. מכיוון שבין אומלוס למחוז Sfakia יש את גוש ההרים הלבנים שפסגתו הגבוהה מגיעה ל2460 מטר יש לרדת תחילה צפונה למישור, לפנות מזרחה ושוב דרומה בדרך ההררית שחוצה מצפון לדרום למרגלות ההרים הלבנים. זאת בדיוק אותה דרך בה נסו כוחות בעלות הברית בסוף מאי בדיוק 70 שנה קודם לכן לעבר הנמל הקטן בחורה ספקיון, לאחר שהכוחות הגרמנים השתלטו על צפון האי בקרב על כרתים.
בעיירה Askifou שבדרך ראינו שילוט למוזיאון מלחמה ובהחלטה ספונטנית הגענו למוזיאון משפחתי קטן ומרשים. את המוזיאון מנהלת כלתו של George Hatzidakis, ג'ורג' היה ילד בן 10 כשכוחות בריטניה ואנז"ק נסוגו דרך הכפר הקטן שלו בדרכם וחווה את הכיבוש הנאצי בארבעת השנים הבאות. אנשי כרתים שוחרי החירות גילו התנגדות עזה לכיבוש, התנגדות שהפתיע את הגרמנים ומהווה מקור גאווה למורשת אנשי האי. הכניסה למוזיאון על בסיס תרומה ומלווה בהסברים של בעלת הבית.
מהמוזיאון המשכנו בנסיעה דרומה לתצפית על קניון האימברוס. מפאת קוצר זמן לא עשינו את כל שמונת הקילומטרים אלא נסענו לתחתית הקניון והלכנו הלוך חזור את חלקו התחתון. למי שרוצה לעשות את כל המסלול יחכו מוניות בסופו להקפיץ למעלה.
אחרי מנוחה קצרה במלון Alkion שבעיירה הנחמדה Chora Sfakion יצאנו לשייט קיאק עם איב Eve +30 697 176 4185, צרפתי נחמד שהשתקע בכרתים לפני 25 שנה. שעתיים שייט בקיאק בנקרות לאורך החוף. עלות: 50 אירו לשניים בהחלט חוויה קסומה.

Preverly beach, kurtaliotiko waterfall and canyoning

יצאנו לדרך מוקדם והגענו אחרי שעה וחצי נסיעה במקביל לקו החוף לפרברלי ביץ'. מטע תמרים בשפך נחל הקורטליוטיקו לים. הלכנו לאורך השביל המסומן וחזרנו בתוך המים, היה יפה ומרענן.
משם המשכנו למפלי קורטליוטיקו כעשר דקות נסיעה. יורדים כמאה מדרגות למפלי מים שנוזלים מדופן המצוק. אתר ממש מקסים.
המשכנו בנסיעה, בדרך לנקודת המפגש עם המדריכים עצרנו במזרקת האריות של העיירה Spili. מקום יפה להפסקת צהרים.
13:00 הגענו לנקודת המפגש עם סבאס וקריסטינה, זוג מקסים שלקח אותנו לגלישת סנפלינג בקניון Smiliano, נחל איתן אם מים קרירים. לבשנו חליפות צלילה ויצאנו לדרך, היה אדיר ולמרות החליפה קצת קריר. חוויה משגעת.
סבאס מקצוען בחבלים וגם בחור משכיל, עובד על ה-PHD בביולוגיה.
סיימנו בערך בשש, עלות: 220 אירו לשניים.

Mount Ida 5 peaks

הר אידה המכונה גם פסילורטיס הוא ההר הגבוה בכרתים, פסגתו המכונה
Timos Stravos גובהה 2456 מטר מעל פני הים.
את הטיול התחלנו בשעה 11 אחרי בדיקות קורונה ברתימנו. התחלת הטיול מהחניון שמצפון, גובה 1600. משם עליה חדה אך בשביל נוח יחסית לגב הרכס בגובה 2100 בערך. משם דרך עמק מקסים לשתי הפסגות שממזרח, באחת מהם החרדתי להקת נשרים תנכיים (Grifon volture) של כעשרים פרטים. משם חזרה בדרך מקבילה (הסימונים לא ברורים וצריך תכנת ניווט) לאוכף ממנו עולה השביל והמשך לשלושת הפסגות הנוספות. בדרך פגשתי הרבה כבשים ששתו מהשלוגיות ונוף משגע לכל אורך האי מזרח ומערב.
ירדתי מהפסגה האחרונה ישירות לחניה על גבי מסלול מוקלט של מטיילים שהועלה לרשת, אבל זאת הייתה טעות! הירידה על דרדרת תלולה ונוראית ללא שום שביל. עדיף לחזור אחורה ולרדת בדרך המסומנת. לקח לי סה"כ 7 שעות עם כ-1200 מטר עליה מצטברת.
משם נסענו דרומה ללינה בכפר Tsoutsouros לחוף הים הלובי.

קניון Tsoutsouros וארמון קנוסוס

8:00 Tsoutsouros פגשנו את פונדס מדריך הגלישה, השארנו את רכבנו בעיירה ונסענו בג'יפ שלו לתחילת המסלול. פונדס בעל תואר שני במתמטיקה בחור מקסים. הייתה לנו חוויה אדירה! המפל הגבוה ביותר כשלושים מטר. סיימנו בעיירה באחת והזמנו את המדריך לארוחה בטברנת זורבס הנהדרת.
אח"כ נסענו צפונה ובהמלצת פונדס הגענו לעיירה העתיקה והקסומה Archana שם הלכנו ללון בוילה Oresteris, בית עתיק שהוסב לאירוח. הלינה בחדר שלושה מפלסים מקסים עלתה רק 50 אירו והייתה היקרה בטיול, כל השאר 30 עד 40 אירו לחדר זוגי.
אחר הצהרים נסעתי רבע שעה נסיעה לארמון קנוסוס, אתר העתיקות המפורסם בכרתים. Knossos הייתה הבירה של התרבות המינואית (2600-1450bc)שמרכזה בכרתים. מדובר בארמון ענק בשטח של 20 דונם שבנוי סביב חצר 1.3 דונם. האתר שוחזר ע"י חופר האתר- סר ארתור אוונס באופן שמקל על הבנתו אך גם שנוי במחלוקת. מרשימים במיוחד ציורי הקיר אשר שוחזרו על בסיס גושי טיח מכויירים שנמצאו בחפירות. מומלץ לשלב את הביקור בקנוסוס עם ביקור במוזיאון הארכיאולוגי בהרקליון. לנו לצערנו לא היה זמן לכך. העיר הרקליון דרך אגב התפתחה בראשיתה כעיר הנמל של קנוסוס והיום היא העיר הגדולה באי.