טרק 9 ימים בכרתים

תיאור מפורט לטרק יפה בכרתים

תאריך הטיולSeptember 2013

נחיתה ונסיעה מהרקליון לחאניה

נחתנו בהרקליון בערב. יוצאים מהשדה, אחרי השער פונים שמאלה ואחרי 100 מ' יש תחנה. לוקחים אוטובוס שנוסע לתחנת אוטובוס ליד בהפורט. 10 דקות נסיעה. כרטיס עולה יורו ועשרה. האוטובוס עוצר באמצע הרחוב, תבקשו מהנהג שיגיד לכם איפה לרדת. מהרחוב יורדים עד לתחנת האוטובוס. מתחנת האוטובוס לקחנו אוטובוס לחאניה. ישנו בלפקה אורי. פשוט כי זה המקום הכי זול שמצאנו אני והיה פתוח ב12 בלילה. (עלה 45 יורו לשלושה). מקום בסיסי מאוד. נקי.

נסיעה לאומלוס וטיפוס להר ג'נגלוס

נסיעה לאומלוס. נסענו מתחנת האוטובוס בחאניה. שעה נסיעה. 7.10 יורו לכרטיס. מפות- אפשר לקנות בתחנת האוטובוס בכל קנה מידה שרוצים. סוכנויות התיירים נפתחות בין 8:30 ל 9:00. האוטובוס הוריד אותנו בסאמריה. חזרנו עם הנהג עד הפניה לאומלוס ומשם הלכנו ברגל (3 קמ). שמנו את הדברים בגסט האוס בכניסה לאומלו. פשוט ובסדר סה"כ. 35 יורו בלי ארוחות. הלכנו לטפס את הג'ינגלוס. הר עם נוף מאוד יפה לכל הכיוונים. מתחילת העליה עד סוף הירידה כ 5-6 שעות. הלכנו חזרה עעד הפיצול בין סאמריה לאומלוס. פנינו ימינה cachk הראשון שעולה שמאלה התחלנו לעלות. (שביל קשה ולא נח, עדיף לטפס מסאמריה). עולים בשלוחה (מסאמריה ברור מה השביל לאורך כל הדרך) עד שמגיעים לאוכף. צמנו פונים שמאלה וממשיכים בעליה עuד כשעה (עליה מאוד תלולה) עד לפסגה. קחו בחשבון שהשביל לא נח להליכה, מלא באבנים.

נחל סאמריה

יצאנו מאומלוס ב7:00. זריחה רק ב6:45. הלכנו לכניסה לסאמריה. בדרך עצר לנו טרמפ יווני נחמד שלקח אותנו עד הכניסה. כניסה עולה 5 יורו וצריך לשמור את הכרטיסים לביקורת ביציאה. השמורה נפתחת ב7:00. השמורה מאוד מסודרת - מים לאורך כל הדרך, שירותים מסודרים, אסור להדליק אש ויש פקחים לאורך כל המסלול כך שאי אפשר להתנהג כמו ישראלי מצוי ולעבור על החוקים. שמורה מתחילה בירידה תלולה עד הנחל וממשיכה לרוב בירידה מתונה עד סוף השמורה. שווה לעצור בדרך לראות את ההרים מסביב ולשבת לנוח במקומות יפים לאורך הדרך. ההליכה קצרה כך שיש זמן.. השמורה מסתיימת כרבע שעה הליכה מאגיה רומלי. יש אוטובוס שלוקח מהשמורה לכפר - עולה יורו וחצי למי שמעוניין. באגיו רומלי המחיר לשלושה אנשים נע בין 30 ל 40 יורו, בלי ארוחות. תלוי במיקום הגסטהאוס. אנחנו ישנט בגסטהאוס שנקרא גיגילוס. בחלק המערבי של הכפר, עלה 35 יורו והיה מאוד נחמד. הכפר עצמו מאוד תיירותי אבל חמוד. בערב כל התיירים עוזבים במעבורת ונשארים מעט אנשים. מי שמעוניין, בחלק המזרחי של הכפר על הים (ממש ליד תחילת המסלול שנעשה מחר, יש אזור שהרבה עושים בו קמפינגים.

הליכה על החוף לליקוס

יצאנו מהגסטהאוס. הליכה בדרך הראשית של הכפר מזרחה עד שמגיעים לגדר. כשמסתכלים לכיוון הים רואים גשר. זו תחילת הדרך. הולכים לאורך כל היום על E4, סימון צהוב שחור. רוב הדרך ממש על הים, כך שאפשר לעצור מתי שרוצים לשבת בצל אבן ולהכנס לים. 4 הק"מ הראשונים הם בהליכה על דרך חולית (לא נוחה להליכה), וללא צל. אחרי 4 ק"מ בערך השביל נעשה נח להליכה ומתרחק קצת מהים. המשכנו עליו עד שהגענו לטברנה (פתוחה בקיץ), ובולטת מרחוק עם גג אדום. אין שם יותר מדי דברים אבל המקום מאוד נחמד, פוגשים עוד מטיילים, ואת האנשים שגרים שם. מהטברנה המשכנו עם שביל נח, מטפס לשלוחה ונכנס בהתחלה ליער, ממשיך לאזור חשוף ומתרחק מהים. אין נק מילוי מים בדרך חוץ מהטברנה. מהטברנה עד חוף מרמר לקח כשלוש שעות הליכה בקצב ממוצע. בחוף מרמרה יש מסעדה חמודה. החוף יפה, מלא תיירים. אומרים שסביב 4-5 מתרוקן.
ומקומות העצירה שיש החוף לא מיוחד ככ, וסתם מלא אנשים... כ שמגיעים לחוף, מצפון יש קניון מאוד יפה - ארדנה. ממשיכים עם הסימון מזרחה. (הדרך מסוכנת להליכה בלילה, אל תתכננו על זה..). השביל עובר דרך כפר מקסים שנקרא ליקוס (4 בתים בערך). שווה ממש לעצור בו. משם תפסנו טרמפ לאנאפוליס על מנת להתארגן על מונית לפחנס. היה לנו טרמפ שתפסנו עם הרבה מזל. מונית כנראה עולה הרבה, לא מעט נסיעה, ובדרך 4X4. ישנו בAnopoli rooms (www.anopolirooms.gr מקום מאוד מומלץ. דרכו התארגנו על מונית לפכנס (65 יורו לכיוון), עלה 30 יורו בלי ארוחות. בעלים נחמדים, פינקו בהרבה ראקי ועזרו בכל דבר שביקשנו...

טיפוס לפכנס

נסענו מאנופולי לנק' ממנה מתחיל הטיפוס לפכנס (גובה 1900 מ'). הנסיעה לוקחת שעה, עולה 65 יורו לכיוון. מי שרוצה לנסוע באוטו שיקח בחשבון שהדרך היא 4X4. מי שהולך ברגל- 13 ק"מ הליכה, דרך לא מיוחדת או מעניינת במיוחד, לא מומלץ וסתם מבזבז יום. אנחנו לקחנו נהג, יצאנו ב7:00 מאנפולי והגענו ב8:00. קבענו איתו שיאסוף אותנו חזרה ב16:00.
הדרך מסומנת עד פסגת הפכנס בסימון כתום לבן. דרך ברורה ונוחה להליכה. לקח לנו 20 דקות מתחילת המסלול עד פיצול השביליפ (יש שם נקודת מים לעיזים ומחסה אבנים פצוח מהרוח). ועוד שעה משם עד פסגת הפכנס. הנוף מאוד יפה, קחו בחשבון שגם ביום בהיר ומלא שמש יכולה להיות רוח מאוד חזקה וצריך להצטייד בהתאם (כובע, כפפות, פליז). לפני העליה להר מומלץ מאוד להתעדכן במזג האויר הצפוי לאזור, אפילו שגם זה לא ודאי... מהפסגה יש דרך שיורדת לכיוון צפון מערב. הדרך לא ברורה, למעוניינים בעלי יכולות הניווט. אנחנו בחרנו לחזור חזרה באותה דרך בגלל רוח צפונית מאוד חזקה. כשהגענו לפיצול שבילים פנינו מפונה לדרך האדומה והלכנו עד אוכף יפה (חצי שעה הליכה) שם נשארנו להסתכל על הנוף. יום מאוד יפה, בלי לחץ פשוט להסתובב בהרים ולהנות מהנוף...

נחל ארדרנה ולינה בלוטרו

הבעלים הנחמדים של הגסטהאוס הציעו להקפיץ אותנו לכניסה לארדנה, וחסכו לנו שני ק"מ של הליכה על הכביש. ירידה לארדנה מתחילה מהשביל המסומן בירוק -אדום שליד הקיוסק. אחרי הליכה קצרה בתוך עתיקות ארדנה מתחילה ירידה של 5 דקות לנחל. המשך ההליכה במסלול ברורה מאוד, מסומנת ונוחה. המסלול עצמו מוצל ברובו (לפחות עד הצהריים). המסלול אורך קרוב לשלוש שעות בהליכה איטית ועם עצירות. הקניון עצמו יפה מאוד ומומלץ. מתוייר הרבה פחות מהסמריה, אבל בלי מים. צריך נעליים גבוהות כי המסלול מלא אבנים (כמו ברוב כרתים...). ארדנה מסתיים בחוף מרמרס. משם המשכנו מזרחה לליקוס (כמו שהלגנו יומייפ קודם). נעצרנו לקפה שוב בביץ הראשון (גאורגס). מקום מקסים, מומלץ לעצירה (או שינה..) ויש להם פרפה מעולנ! משם המשכנו על דרך E4 לפיניקס. אחרי שעברנו את הישוב המשכנו לאורך שביל עם סימון כחול, שרץ על רצועת החוף וחוצה את לשון החוף שבין פיניקס ללוטרו. בלשון נעצרנו על כיפה קטנה עם נוף יפה והמשכנו על הדרך המסומנת ללוטרו. ישנו על החוף, בחלק הכי מזרחי של לוטרו. בעל החוף נחמד מאוד ובבוקר הציע להשתמש לו בשירותים. לוטרו כפר מאוד מתוייר. המון מסעדות אחת אחרי השניה על שפת המים.

יום אחרון - לגונה באלוס

לקחנו את המעבורת הראשונה מלוטרו לחורה ספקיון ב9:45 בבוקר. עולה 4.5 יורו לאדם. (סירה מונית עולה 35 יורו). הגנמו ב10:05, ולקחנו אוטובוס לחאניה ב11 (תגיעו קצת קודם, האוטובוס הקדים). למי שמתכנן לשכור רכב יש סוכנות אחת, אם לא הזמנתם מראש כנראה לא יהיה. נסיעה לחאניה לקחה שעה וחצי. שכרנו רכב מסוכנות רכב (יש המון, מהיום להיום יש מעט אופציות..). עלה לנו 45 יורו מהצהריים והחזרה יום אח"כ עד 11. נסענו מערבה לבאלוס. לגונה יפייפיה (מ. כניסה לשמורה עולה יורו לאדם. אפשר להגיע עם כל רכב. נסיעה על דרך עפר. 20 דקות הליכה מהעצירה ועד הלגונה. מומלץ מאוד! הופתענו לטובה. החוף מתוייר אבל רוב האנשים חוזרים ממנו במעבורת סביב 16:00. ישנו בפאליה במקום שנקרא אקווה מרין. עלה 40 יורו לחדר של ארבעה. אכלנו ארוחת ערב בכפר למעלה, במסעדה בכניסה שאין לי את שמה, מומלצת וטעימה. מעט יקרה (40 יורו לשלושה, כולל מנה ראשונה וקינוח משותף). מביאים בסוף ראקי על חשבון הבית.