Jammu and Ladakh לחובבי טבע וטרקים

תיאור של יעדים מבוסס על טיול של חודש באזו בדגש על טבע. מיועד לעזור לתכנן טיול.

תאריך הטיולAugust 2015
משך הטיולחודש
עונה מומלצתקיץ עד סתיו

הערה כללית בעקבות תגובות שקיבלתי בעבר בקבוצות פייסבוק של הודו:
משום מה הודו זה נושא מואד אמוציונאלי אצל הרבה אנשים. הדעות בסיפור דרך הזה הם של אדם בודד שלא מתימר להיות הכל יודע. זה בסדר לא להסכים עם הדברים שאני כתבתי פה, המטרה שלי היא לעזור לחברה שמחפשים טבע, נופים, וטרקים לתכננן את הטיול שלהם. יש הרבה סוגי מטיילים הודו וסביר שהסיפור דרך הזה לא מתאים לכולם.

זמנים מומלצים (מינימום) בכל מקום

לה- לא פחות משבוע, תלוי בכמה טרקים עושים
קשמיר- 4 ימים "טרק" כוכב בפלגם עוד 2 ימים בסרינגר

Leh

לה כללי:
בעיר עצמה אין יותר מדי מה לחפש. כיף ממש להסתובב בה אבל כדאי לרווח את הימים האלה שלא יצא מצב שיש לך 3 ימים ברצף שאתה סתם מסתובב בשוק.
יש 2 אזורים מתויירים:

צאנגספה changspa road- כאן כל הישראלים נמצאים ודי בצדק. זה הרוב היהודי של לה ויש גם קצת אירופאים. לאורך הכביש יש המון מסעדות, גסטהאוסים וסוכנויות. אזור נחמד אבל ממש אשכנזי מכל הבחינות. ישנים פה אבל רוב הישראלים נתקעים רק פה. אני ממש ממליץ להסתובב ולאכול גם מחוץ לאיזור הזה ולקבל חוויה יותר אותנטית.

מיין באזאר- באיזור הזה רוב האירופאים ישנים. יש להם גטו כזה של כמה רחובות מצד ימין עם אתה הולך מצ׳אנכספה למיין באזאר. במיין באזאר וכל השווקים הצדדיים שיוצאים ממנו כיף להסתובב בין התושבים ולשוטט. גם ממליץ לבקר בtourist information שיש באזור הזה. הם נחמדים ויש להם זמנים של אוטובוסים ומידע כללי. זה מקור מידע בלי מטרה למכור לך משהו שזה נדיר. בעיניי המסעדות מחוץ לצ׳אנגספה הרבה יותר אותנטיות וטובות ובצ׳נגספה האוכל המערבי יותר טוב ויש כמה מקומות סבירים לשתות קפה.

אטרקציות באזור:

נוברה וואלי לnubra valley - טיול סטייל ספיטי, נוסעים עם רכב מעבר לפס של 5600 מטר לעמק עם נופים משוגעים ומנזרים עתיקים ויפים. בעצם יש שם מפגש של שני נהרות ולאורך כל נהר יש כפרים. האזור הזה יפה לאללה וגם מגניב ממש כי הוא על הגבול בין הודו לפקיסטן. הקטע הממש מגניב זה שככל שאתה מתרחק לאיזשהו כיוון האנשים בכפרים נראים אחרת לחלוטין. כפר אחד כולם טיבטים ופתאום בכפר הבא ילדים לבנים עם עיניים ירוקות.
אטרקציות על הדרך:
הכפר טורטוק- הנקודה הכי קרובה שאפשר להגיע לפקיסטן. כפר יפה לאללה עם אנשים מיוחדים ומורשת מיוחדת. ישנתי שם 2 לילות מרוב שאהבתי.
גמלים דו דבשתיים.
מעיינות חמים
מנזר עם נוף מטומטם. אחד המקומות הכי דורשי פקל קפה שראיתי בחיים.
מאוד מאוד מומלץ ול3 ימים. אפשר גם יומיים אבל זה אומר יומיים של המון נסיעה. ובמקום ממש שווה את היום הנוסף.

ירידה מהפס באופניים-
עולים עם רכב לפס שבדרך לנוברה (5600 מטר) משם יורדים באופניים. חצי מהדרך על כביש עפר משובש וחצי על אספלט. הכביש עפר קצת מציק אבל הנופים והחוויה שווים מאוד. **לוקח משהו כמו שעתיים לרדת את הכל בקצב סביר אז כדאי לקחת את הזמן ובעיקר לעשות הפסקות להסתכל על הנוף.
נסיעה לפאגונג pagong lake,
נסיעה לאגם שהוא על הגבול בין הודו לטיבט. אמור להיות ממש יפה, לא יצא לי. יש נסיעות ארוכות לכל כיוון אז כמעט כולם ישנים שם לילה.

נסיעה בתחבורה ציבורית לאחד הכפרים באזור- יש כמה כפרים יחסית קרובים. לכל אחד יש את האטרקציה שלו. יכול להיות נחמד במקום לשבת ולרבוץ בבית קפה בצ׳אנגספה

אטרקציות בעיר:
חוץ מלהסתובב בשווקים ובאזור המיין באזר יש את השאנטי סטומפה. סטומפה חדשה שרואים מרוב המקומות על צ׳אנגספה. עולים עם צ׳אנגספה עד שהוא נגמר ושם מתחילה העליה לסטומפה. טיפוס של איזה 20-30 דקות. נוף יפה על העיר משם. אמור להיות אש בשקיעה.
הארמון של לה- יש מוזיאון בפנים. נחמד בסך הכל. שווה לבקר. במעלה השלוחה יש גם מבצר. אני תפרתי מסלול מעגלי מהסטומפה למבצר ואז לארמון.

לישון-
תכלס לא נראה לי שאפשר ליפול פה אבל.... אם הולכים בצ׳אנגספה לכיוון הסטומפה למעלה קצת אחרי הbabylon ו wonderland יש מצד ימין מלון מפואר שקוראים לו ladhk residence מולו, מצד שמאל, יש שביל צדדי עם תעלה... אם יורדים איתו קצת מגיעים למקבץ של כמה גסטהאוסים. יש שם את הchandan וcho. שניהם אש. ממליץ על הchandan בחום. מחיר טוב ואחלה חדרים.

טרקים-
טרק הדגל הוא המרקה וואלי marrkah valley. בגרסה המקורית בין 4-5 לילות והארוכה זה בין 6-8 לילות. זה טרק הדגל בגלל שהוא הכי מתוייר ועם התשתיות הכי טובות. אפשר ורצוי לצאת לטרק עם תיק קטן. ישנים בבתים של הכפרים על מזרונים זה גם ממש חוויה. הם מכינים לך ארוחת ערב, ארוחת בוקר ואורזים לך ארוחת צהריים לדרך, הכל כלול במחיר שהוא לרוב 800 רופי ואי אפשר כל כך להוריד אותם. הטרק ממש יפה לכל אורכו ועובר בסוף מעל פס יפה לאללה.
הנחיות לגבי הטרק-
צריך לקחת הסעה לכפר שקוראים לו chilling כשעתיים נסיעה מלה. בגלל התנאים הגרועים של הכביש וחסימות בדרך לא בטוח שתגיע עד הכפר, שנה שעברה הייתה חסימה כ30 דק הליכה מהכפר. מהכפר ממשיכים נגד הזרם של הנחל כמה קילומטרים. עד מפגש נחלים גדול וברור. במפגש זה יהיה כבל עם סלסילה שבעזרתה עוברים את הנחל לצד שלי. נראה מפחיד אבל ממש בטוח. בצד שני יש tea stall המקומיים שיעזרו לכם לעבור. הולכים עוד כמה שעות לאורך הנהר החדש (נהר המרקה) בשבילים ברורים עד הכפר skiyu שם ישנים בלילה הראשון. כאשר מגיעים לכפר יקבלו אתכם מקומיים וישבצו אתכם אצל משפחה מקומית להארחה. היום הראשון קצת מעצבן והנוף מדברי מזכיר את הארץ. ביום הראשון לא עולים משמעותית בגובה.
יום שני- הליכה לאורך הנהר עליה מתונה. אפשר לעשות יום ארוך עד הכפר מרקה או לקצר ולישון באחד הכפרים היותר קטנים בדרך. היום מסקיו למרקה הוא ממש ארוך ואין כל כך טעם כי הימים הבאים קצרים אז אני ממליץ לקצר אותו ולישון בsara. זכור לי שאפשר קצת אחרי Sara לישון אבל אני לא סגור על זה.
יום 3- הליכה עד hankar . קצת יותר עליה, עדיין מתון. מקום מהמם עם נוף מטריף.
יום 4- יום קצר והכי יפה בטרק אבל רובו בעלייה. עולים עד מתחם האוהלים לפני הפס. במתחם יש אוהלים מרמה מאוד גבוהה להשכרה ואוהל מרכזי ומחומם בשביל אוכל ולהעביר את הזמן. המתחם הוא בגובה משמעותי 4800 אז מזג האוויר שם יכול להיות הפכפך.
יום 5- עליה לפס וירידה לכפר שנג סונדו שמשם יש הסעה ללה של כשעתיים. כדאי לתאם מראש עם נהג ולהתקשר אליו מהפס (י שם קליטה) מטלפון של אחד המקומיים שילווה מטיילים בפס.
ההליכה היא עם תיק קטן. צריך להביא ציוד חם מלא. קפוא בלילות! וקצת נישנושים. קרם הגנה חשוב!!! השמש חזקה מאוד
נהג מלה. 9419984269 זה המספר שלו. קוראים לו שפי
הוא יכול ממש לעזור לכם. הוא סטודנט ודובר אנגלית מצויינת הוא יכול לתת לכם מחירים טובים לנסיעות. והכי חשוב הוא אמין, ישר ויעזור לכם בלי עלות כי הוא בחור טוב. הוא שירת אותנו במסירות שלא הייתה לי עם אף נהג מדריך בכל הטיולים. בקיצור נורא מומלץ כי יש מלא סיפורים על חוויות לא טובות עם נותני שירות בהודו, לי אישית יש לא מעט.

hidden valleys of ladkh שזה בין יומיים קשוחים ל5 ימים. אני הגעתי עם ג׳יפ עד להתחלה של הטרק וחטפתי הקאות ושילשולים בלילה אז חזרתי. יש לי מידע על הטרק. אחרי מרקה הייתי עושה את זה.

סטוק stock circuit - טרק של בין 2-4 ימים. מתחיל ונגמר קרוב ללה. אופציה נחמדה אם אין זמן כי יש לו את המאפיינים של המרקה וואלי אבל הוא יותר קצר.
יש עוד כל מיני כפרים באזור של קאזה שנמצאים יותר גבוהה. אולי שווה לישון שם בלילה השלישי במקום קאזה/קהיבר. אני לא הייתי אבל הודים בדרך אמרו לי שיש נופים משוגעים. לדעתי דהאנקר זה השיא של הטיול והאזור של מוד גם ממש טירוף אז לא כדאי למהר שם במיוחד.

Nubra Valley

דיסקית: הכפר המרכזי בעמק. יש בקצה הכפר לכיוון לה מנזר עם נוף פסיכוטי על כל העמק. ממש ממש מומלץ לעלות עליו. יש מנזר ישן ומנזר חדש. בחדש יש את התצפית

הונדר: תעצרו שם בדרך חזרה מטורטוק. יש שם גמלים עם 2 דבשות ודיונות חול. אנחנו עשינו עליהם סיבוב של עשר דקות וזה הספיק לנו לגמרי. שווה תמונה לא הרבה מעבר לזה

טורטוק- זה המקום הכי מעניין והכי רחוק. יקח כמעט יום שלם של נסיעה להגיע לשם. אני ממליץ לישון שם לילה ולהסתובב שם בבוקר בין השדות במעלה הכפר ובכפר עצמו. השינה שם זה כולל ארוחת בוקר וערב. אנחנו מצאנו משהו ממש טוב ב800 לבן אדם. חשוב לישון בחלק הגבוה של הכפר ולא בחלק שקרוב לכביש. הרבה יותר אותנטי ויפה שם. יש גם מוזיאון בחינם של שושלת המלכים של האזור זה מגניב. אנחנו ישנו שם שני לילות יש מצב שגם אם ממהרים כדאי לכם גם.

פאנאמיק: כפר 40 קילומטר מדיסקית שיש בו מעיין חם. הכפר הזה הוא בוואדי אחר משאר הכפרים אז הנופים שונים וממש יפים. רוב הכפר נהרס בשיטפונות שנה שעברה. אבל יש מספיק מקומות לישון בהם. יש באזור הכפר מנזר בן 1000 שנים סטייל ספיטי שנמצא על צוק. שווה קפיצה אם הגעת עד לכאן.
הייתי ממליץ לך או לנסוע ל 2 לילות בטורטוק. (או לילה אחד אבל להיות רוב היום של אחרי שם) ולוותר על פאנאמיק. או לילה אחד בטורטוק ולילה בפאנאמיק

Kashmir

כללי:
חבל ארץ עם רוב מוסלמי שבמאבק למען עצמאות מהודו למעלה מ50 שנה. צריך לבדוק אזהרות מסע ולהבין מה קורה בחבל ארץ לפני הגעה למקום. קשמיר היא מחוז בעמק מוקף הרים. הגבהים במחוז הם כ1000 מטר יותר נמוכים מלאדק ואופי הנוף הוא ירוק מרהיב שמזכיר את שוויץ.

הגעה-
אפשר להגיע לסרינגר בירת קשמיר בלוקאל, מונית משותפת או טיסה. אני נסעתי במונית משותפת. הנסיעה ארכה כ15 שעות והנופים בדרך עוצרי נשימה. המעבר בין הנוף המדברי בלאדק להרים הירוקים של קשמיר ממש חוויה.

לינה-
כשמגיעים לסרינגר מתנפלים עליך המון קשמירים שמנסים לשכנע אותך לישון בhouse boat שהם עובדים איתה. אופי הטיול הנפוץ פה היא לינה על האגם בסירות שהוסבו להיות מלונות. המחיר הוא בהתאם לאיכות הסירה. בכללי אני לא התרשמתי שהחוויה הזו מצדיקה את המרחק והזמן, לכן אם אינכם מתכוונים להגיע לאזור פאלגם וארו, אני לא ממליץ להגיע לקשמיר רק בשביל לישון על סירה. בסירה שהיינו עליה כל הזמן ניסו לדחוף לנו סיורים ואטרקציות באגרסיביות רבה. לתחושתי הקשמירים אגרסיביים בצורה חריגה ביחס לאזורים אחרים בהודו. יתכן שזה בגלל הדיכוי שהם עוברים מצד השלטונות, אך החוויה לתייר היא לא סימפטית במיוחד.

אטרקציות באזור:

סיבוב דאל לייק (Dal Lake)- אפשר לארגן את השייט דרך מקום הלינה או להתמקח עם בעלי סירות על המזח. שטים בסוג של גונדולה באגם ועוצרים בנקודות שונות בין היתר:
-אי שהוא פארק
-מפעל לדבש עם הסבר על דבש בטעמים שונים לפי הפרחים שהיו בסביבות הדבורים
-מפעלי פשמינה שאפשר לראות את תהליך היצירה וכמובן לקנות צעיפים
-שייט דרך התעלות של העיר העתיקה

לאורך כל הדרך מנסים למכור לכם דברים. חוויה נחמדה למי שישן בסרינאגר.

טרק 4 ימים באזור ארו- לאזור אפשר להגיע במונית של סביבות שעתיים וחצי מסרינגר. הדרך הכי קלה לצאת לטרק באזור זה דרך המלון Himalaya House בפלגהם, מקום מדהים בפני עצמו. יוצאים לטרק מאורגן מבחינת אוכל, מדריך, ופרדות שסוחבים את הציוד, וציוד שינה. היום הראשון של הטרק הוא הליכה לצד הכביש עד פאתי ארו. חשוב מאוד לבקש לקחת מונית בקטע הזה ולחסוך את היום המיותר ומעצבן הזה. אחרי הלילה הראשון בפאתי ארו (שאפשר לחסוך) עושים טרק כוכב במעלה עמק יפה מאוד.
יום ראשון- הליכה מפאלגם לפאתי ארו
יום שני- הליכה למתכם הלינה והמשך לאוכף ולכמה אגמים.
יום שלישי- טיפוס לקרחון ואגמים קפואים מעל מתחם הלינה
יום רביעי- חזרה לפלגאם

הטרק מתאים לכולם. אין קושי פיזי קיצוני והולכים עם תיק קטן על הגב. הולכים סביבות 4-5 שעות ליום והמדריך מתאים את המסלול לפי היכולת ורצון של הקבוצה.

יציאה מקשמיר-
אנחנו נסענו במונית ישר לשדה התעופה של סרינגר ועלינו על טיסה לאמריצר. הטיסה עלתה סביבות 40$ לבן אדם וחסכה לנו נסיעה קשה דרך ההרים.