אגם Sathopanth

טרק פראי ומבודד בן 4 ימים במדינת אוטרקאנד בצפון הודו. הטרק עובר למרגלות פסגות מושלגות ומסתיים באגם מרהיב לצד קרחון sathopanth שהוא אחד ממקורות הגנגס.

תאריך הטיולOctober 2019
עונה מומלצתמאי-יוני, ספטמבר-אוקטובר

מידע כללי

מדינת אוטרקאנד, הנמצאת בצפון הודו וגובלת במערב נפאל ודרום סין, מכילה חלק גדול מהרי ההימלאיה אשר לא כל-כך מוכרים למטיילים.
את הטרק הזה גילינו במקרה דרך אפליקציית maps.me ולא מצאנו עליו שום מידע בעברית.
הטרק יוצא מהכפר האחרון של הודו לפני גבול טיבט, הנקרא Mana. לכפר ניתן להגיע מעיירה בשם ג'ושימת שהיא העיירה הגדולה באזור.
לפי מה שהצלחנו להבין מהסוכנויות המקומיות לצורך היציאה לטרק יש לרכוש פרמיט וחייב לצאת עם מדריך.
אנחנו יצאנו עם מדריך דרך הסוכנות Himalayan Snow Runner הנמצאת בכביש הראשי של ג'ושימת ומומלצת מאוד.
כל מסלול הטרק נמצא באפליקציית Maps.me וכל נתוני הגובה והמרחק לקוחים ממנה.
הטרק מתחיל בגובה 3200 ומטפס עד 4500 בשיאו ללא ימי התאקלמות. אנחנו עשינו את הטרק כשכבר היינו מאוקלמים לגבהים אך מי שנמצא לראשונה בגבהים עדיף להתחיל מטרק אחר (קוארי פס למשל שגם יוצא מג'ושימת) או להתאקלם כמה ימים בגובה 3500 מטר.

התארגנות

על מנת לצאת לטרק יש להגיע לעיירה בשם ג'ושימת (Joshimath). אנחנו הגענו מרישיקש בshare jeep שעלה 1000 רופי לאדם ואסף אותנו מהגשר של לקסמן ג'ולה. יש גם אופציה זולה יותר של להגיע בלוקל אשר יוצא ב5 בבוקר מתחנת האוטובוסים ברישיקש.
הנסיעה אורכת כ11 שעות כולל הפסקות.
ג'ושימת היא עיירה דיי גדולה הכוללת מספר גדול של גסט האוסים,דאבהות וסוכנויות המוציאות טרקים באזור.
כמו כן גם יש שוק טוב להתארגנות לטרק,(אנחנו קנינו אורז, מרקים של קנור, שימורים של סרדינים שהיה קצת קשה למצוא אבל עם קצת מאמץ הצלחנו, קוואקר, דבש, גבינה צהובה ואפילו נוטלה, לחם ופירות יבשים.) אך יש לשים לב שאין אופציה לקנות בלון גז (לא ראינו בלוני גז גם ברישיקש, מומלץ לקנות לפני).
סחבנו את כל הציוד שלנו בעצמנו ולקחנו רק מדריך כאשר המחיר כלל גם את הציוד של המדריך, האוכל שלו ופרמיט לשמורה. סהכ העלות 11500 רופי.
לטרק יצאנו 2 אנשים, ככל שיש יותר כך מחיר המדריך מתחלק ביניהם.

יום 1- Joshimath-Mana-Lakshmiban

8 ק"מ הליכה, 450 מטר עלייה, 3:45 שעות.
על מנת להגיע לכפר Mana יש 2 אופציות. הראשונה לקחת ג'יפ שיתופי מג'ושימת לכפר באדרינט, ועלותה בערך 200 לבנאדם וכמובן צריך גם לשלם על מקום למדריך (הנהג מחכה עד שהג'יפ מתמלא ויכול לקחת זמן), ומבדרינט מונית ספיישל לMana בעלות של כ300 רופי. האופציה השנייה היא לקחת מונית ספיישל בעלות של כ2000 רופי עד תחילת המסלול. הנסיעה אורכת כשעה וחצי.
המונית שמה אותכם מול שער בטון שכתוב עליו last indian village ( זו הכניסה לMana וזה כפר מאוד מתויר ע"י הודים כי הוא קדוש). הכפר נמצא בגובה 3200 מטר.
הגענו לכפר בשעה 9 ומיד התחלנו ללכת.
משער הבטון פונים שמאלה (מערבה) לכיוון הנהר. ניתן לראות בבירור את הגשר שאליו צריך להגיע וממנו מתחילה עליה על דרך מרוצפת.
כבר מתחילת היום הנוף פתוח לחלוטין וניתן לראות פסגות מושלגות בכל הכיוונים. ההליכה מתחילה בשביל ברור בגבעות פתוחות וירוקות משמאל לנהר
האלקנאנדדה.
לאורך כל היום הכיוון הכללי של המסלול הוא מערבה.
אחרי כשעה וחצי הליכה יש נקודה למילוי מים.
אחרי שעתיים נוספות ישנו קטע קצר על בולדרים שכמעט מיד אחריו מגיעים למחנה.
על מנת למלא מים במחנה יש לרדת לנהר למטה. המים טיפה עכורים.
זהו יום מאוד מרשים ויפה, המחנה נמצא באחו רחב ומומלץ למצוא מקום המוגן יחסית מפני רוח כיוון שלקראת הערב הרוחות מתחזקות.
גובה המחנה 3650 מטר

יום 2- Lakshmiban-Chakratirtha

8 ק"מ הליכה, 550 מטר עלייה, 4 וחצי שעות.
התחלנו את היום בשעה 9 אחרי שאכלנו ארוחת בוקר וחיכינו לשמש שתצא ותייבש את הלחות מהאוהל.
מתחילים את היום על מסלול ברור הממשיך בכיוון כללי מערבה ועולה מהאחו.
אחרי 40 דקות מקור מים נקיים וצלולים ומשם מתחילה עלייה של בערך שעה על בולדרים. השביל מסומן ברוג'ומים.
לאחר השעה הזאת במידה ואיבדתם את השביל יש להיצמד לקיר סלע הענק ומשם לעלות בשביל ברור על רכס קטן ולהמשיך לאורכו.
אחרי כחצי שעה של הליכה נוחה יורדים שוב לכיוון בולדרים וממשיכים בדרך מתונה על הבולדרים כקילומטר. הבטלדרים משתלבים לתוך קרחון שמיד אחריו נפתח אחו רחב. ניתן לעצור כאן לקמפינג, אם כי לא ראינו מים, או להמשיך עוד כ3 קילומטר למחנה הבא שאליו אנחנו המשכנו.
מהאחו עולים בעליה דיי תלולה שלוקחת כ45 דקות ואחריה ניתן לראות את האחו הרחב שבו נמצא המחנה. משם בערך 10 דקות של ירידה נוחה עד המחנה בגובה 4200 מטר. הגענו בשעה 13:30.
מקור המים באותו יום נמצא באמצע בין שני כרי הדשא המרכיבים את המחנה (ביניהם מפרידים סלעי בולדר ענקיים) על קיר סלע דרומית למחנה. במידה ואין מים זורמים למטה, יש לעלות בכיוון המפל.
לקראת שעות הערב החל לרדת שלג לכן יש לשים לב שהאוהל והשקשים שלכם מותאמים לטמפרטורות.

יום 3- Chakratirtha-Sathopanth lake- Suria kund lake- Chakratirtha

כ12 ק"מ, 7 שעות. 300 מטר עלייה ו300 מטר ירידה.
את היום הזה ניתן לעשות רק עם תיקים קטנים מכיוון שחוזרים לישון באותו מחנה.
התחלנו בשעה 7 בבוקר בשביל מתון הממשיך ממחנה הלילה לכיוון מערב. לאחר כמה דקות השביל מתחיל לטפס בגובה והופך תלול. לאחר כחצי שעה של עלייה מגיעים לפס המסומן ע"י דגלים. משם נפתח נוף יפיפה לשני הכיוונים.
לאחר מכן ממשיכים כעשרים דקות בירידה על בודלרים עם רוג'ומים. לאחר מכן הליכה של כעשר דקות מתונות
ואז יש לשים שהשביל נעלם ומתחילה עלייה לכיוון דגלים נוספים כעשר דקות. מהדגלים ניתן לראות את אגם ה-sathopanth אשר קדוש לדת ההינדי.
באגם זמן מצוין לאכול ארוחת בוקר (כשעה וחצי מתחילת היום).
לאחר מכן ממשיכים לכיוון בקתת אבן על צלע ההר ומשם עולים על הרכס והולכים כחצי שעה על שביל מישורי ונוח עד לסימון הפס הבא עם הדגלים. אחרי רבע שעה של הליכה על שביל ובולדרים לסירוגין הדרך הופכת להיות לא ברורה אבל מולכם בכיוון מערב על הרכס רואים דגל ויש להתקדם אליו בדרך הנוחה ביותר, עדיף לנסות להיצמד ימינה ככל שניתן (צפונה). אחרי 5 דקות ירידה בבולדרים מתחילים את העלייה שלוקחת כ20 דקות שבסופה לא מגיעים עד הדגל אלא עוברים מימינו ומתחתיו ושוב מגיעים לשביל נוח שהולך על רכס לכיוון מערב. האגם סוריה קונד אמור להיות ממש משמאל ומתחת לרכס שהולכים עליו, אך לצערינו כשהיינו פה השלגים עדיין לא נמסו מספיק והאגם היה יבש. המשכנו כחצי שעה על הרכס על שביל ברור עד שהגענו לנקודה העליונה ביותר שלו שממנה רואים שני קרחוני ענק מצד מערב וצפון המתמזגים לקרחון אחד עצום.
למרות שהאגם סוריה קונד היה יבש אנחנו ממליצים בחום כם להגיע לנקודה שבה רואים את הקרחונים, הנוף עוצר נשימה.
הגענו לנקודה הסופית במסלול בשעה 11 אחרי הפסקות. הדרך חזרה באותו המסלול, הגענו למחנה בשעה 14:00.
לאורך היום לא ראינו נקודות מים במסלול לכן מומלץ להצטייד בכמות מספקת במחנה.

יום 4- Chakratirtha-Mana-Joshimath

כ 16 ק"מ הליכה, 1000 מטר ירידה, 4 וחצי שעות.
יצאנו ב9 ורבע לאחר שחיכינו שהשמש תצא מההרים ותייבש את האוהל מהלחות והקרח של הלילה.
ההליכה כולה הולכת לכיוון מזרח, באותה דרך שהגענו מהכפר Mana. כמעט כל היום הוא במגמת ירידה נוחה. הגענו לMana בשעה 13:45. מMana לקחנו מונית ספיישל לבאדרינט בעלות של 300 רופי, נסיעה של עשר דקות.
מטרתינו הייתה לקחת ג'יפ שיתופי או לוקל מבאדרינט לג'ושימת, אך לצערינו לא הצלחנו לתפוס אף אחד מהם.
ניתן לחכות לג'יפ שיתופי שיגיע ויתמלא (לא הצלחנו להבין אם יש שעות מוגדרות או שהם יוצאים כשהם מלאים), אך רצינו להגיע לג'ושימת בהקדם ולכן לקחנו מונית ספיישל נוספת בעלות 2000 רופי עד לג'ושימת.

מג'ושימת חזרה לרישיקש יש לוקל בשעה 4:45 בבוקר למחרת בעלות 360 רופי ונוסע כ11 שעות.
אופציה נוספת היא ג'יפ שיתופי שיוצא כשתמלא ב10 אנשים, עלותו כ600 רופי לאדם.

1. להגיע עם בלון גז לג'ושימת מראש כיוון שאין בחנויות.
2. חשוב להביא כדורים לטיהור מים
3. אין בג'ושימת מסעדות עם וויפיי וגם לא ברוב המלונות. מומלץ לקנות סים מקומי.
4. ממליצים בחום על החברה Himalayan Snow Runner. המדריכים מאוד נחמדים ואחראיים. ניתן גם לצאת איתם לטרק של הכל כלול.
5. ממליצים לצאת לעוד טרקים באזור כיוון שהאזור מאוד יפה ובתולי.
6. הלילות קרים ואף ירד עלינו שלג בלילה השני, חשוב להצטייד בציוד מתאים.
7. מי שאינו מאוקלם לגובה, מומלץ להתאקלם לפני הטרק.