ירח דבש שלושה שבועות וחצי בדרום אפריקה

ירח דבש אקטיבי בדרום אפריקה. צלילות, ספארי טיולים רגליים והמון טבע.

תאריך הטיולOctober 2019
עונה מומלצתספטמבר-מאי

רקע

סיפור דרך זה נועד לקשור את סיפורי הדרך הפרטניים והנקודתיים שפרסמנו לציר זמן.
להשלים ולספר על מקומות שלא נכללו בסיפורי הדרך האחרים, להמליץ על מסעדות ומקומות לינה שזכורים לנו לטובה ולהציע מסלול לירח דבש/טייל בדרום אפריקה.

קצת עלינו

ברק (29) ושיר (28), התחתנו בחודש נובמבר 2018, עקב מחויבויות שונות התאפשר לנו לטוס לירח הדבש רק בתקופת חגי תשרי (ספטמבר-אוקטובר) 2019.
כאשר חפשנו יעד לירח דבש פסלנו יעדים שהציעו רביצה ארוכה בחופים בלבד, חפשנו יעד שיכלול טיולים רגליים והמון טבע, לצד היכולת להתפנק ולהנות ממקומות לינה ברמה גבוהה ואוכל טוב.
דרום אפריקה הסתמנה כיעד שעונה על כל הציפיות שלנו.

טיסה וסידורים שצריך לסגור מראש

כרטיס טיסה: אנחנו סגרנו עם אתיופיאן, גם אל על, טורקיש, רואנדה אייר טסות לשם.
מחירי כרטיסים: רואנדה אייר נכנסה לאחרונה ודי שברה את השוק עם מחירי השקה שנעים לעתים סביב ה400$, כרטיסים במחירים הוגנים (לפחות לפני כניסת רואנדה אייר לשוק) ניתן למצוא כרטיסים בסביבות 700-800$.
אנחנו היינו מחויביים לחזור בתאריך ספציפי (בחג סוכות) ולכן הכרטיס יצא לנו יקר. מי שיותר גמיש יהנה ממחירים נמוכים יותר.

החברה האתיופית הייתה מצוינת, מאפשרת לקחת עד 46 ק"ג כבודה לכל נוסע (בשני מזוודות), המטוסים שלהם היו חדישים ומרווחים והם דאגו לנו למלון לחצי יום ולארוחה בקונקשיין בהלוך שארך כמעט 8 שעות.

חיסונים: פנו למרפאת המטיילים וקבעו תור לפחות חודש וחצי-חודשיים לפני הטיסה.

ספארי/טרקים: בפארקים הלאומיים של דרום אפריקה מומתץ להרשם לספארי ולטרקים מבוקשים כגון הotter trail מוקדם ככל הניתן. לספארי כמה חודשים מראש ולotter trail המבוקש לדוגמה עד שנה מראש.
את ההזמנה מבצעים דרך האתר של (SANP (South African National Parks.

ביטוח: אפשר תאורטית גם יום לפני או ביום היציאה, אך אולי עדיף מוקדם כדי לבטח מקרה של ביטול טיסה. תבדקו טוב שהוא מכסה את כל הצרכים שלכם.

רישיון נהיגה: עצרו אותנו מספר פעמים לביקורת שגרתית, באף אחד מהם לא בקשו את הרישיון הבינלאומי אלא את הרישיון הישראלי הרגיל, ובכל זאת בשביל השקט הנפשי ולכל מקרה שלא יהיה כדאי להוציא רישיון בינלאומי ולקחת אותו עמכם יחד עם הרישיון הישראלי.
ניתן להוציא בממסי עלות ההוצאה בסביבות 20 ש"ח.

ימים 1-3: הגעה לדרום אפריקה וצלילות בAliwal Shoal

נחתנו בשעה 4:00 ביוהנסבורג, נשארנו בשדה ועברנו לטרמינל אחר בכדי להמתין לטיסת פנים שהזמנו מראש לעיר דרבן (88$ עם חברת mango). הטיסה יצאה בשעה 8:00.
לאחר טיסה של שעה ועשרים נחתנו בשדה בדרבן שם קנינו סימים מקומיים של חברת MTN, רכשנו 10 ג'יגה נפח גלישה וטענו 100 ראנד של זמן שיחה. כל סים כזה עלה 600 ראנד והוא הספיק לנו לכל הטיול (כל סים נשאר עם 4 ג'יגה בסוף הטיול).
בעזרת הסימים ניווטנו עם WAZE וGOOGLE MAPS.

הזמנו אובר לעיירת הצלילה Umkomaas (ארבעים דקות עד שעה נסיעה דרומה, 700 ראנד בערך).
שם היינו 3 ימים מתוכם צללתי יומיים באיזור Aliwal Shoal. מצורף קישור לסיפור הדרך המלא והמפורט של הצלילות.

יום 4: יום נהיגה לנלספרויט

יום זה יום נהיגה מאתגר, הזמנו מראש מאויס להשכיר רכב בדרבן לשבוע ולהחזיר אותו בשדה התעופה ביוהנסבורג.
הזמנו טויטה קורולה אוטומטית, בדרום אפריקה נוהגים הפוך מאיתנו כמו בבריטניה.
השכרת הרכב עלתה בערך 900 ש"ח (לתקופה של 7 ימים) וכללה את כל הביטוחים והכיסויים. בנוסף, היינו צריכים לשלם 700 ראנד בערך על החזרת הרכב בסניף אחר.
נהגתי צפונה לעיר בשם נלספרויט (עיר שמרוחקת שעה נסיעה מפארק קרוגר) 700 ק"מ בערך, 8 שעות עם 2 עצירות קצרות אחת לתדלוק ושירותים והשניה לשירותים. הגענו ממש לקראת השקיעה.
התכנון המקורי הייתה להתחיל עם קרוגר אבל התאריכים שרצינו היו תפוסים אז נאלצנו לשנות את התכנון.
בערב ישנו ב Sheba Rock Guesthouse, חדר מרווח חמים ונח עם מיטה גדולה, בעלת בית נחמדה, חניה פרטית, ללא ארוחת בוקר, 500 ראנד ללילה.

הטיפ היומי: אני לא נוהג לצרוך בדרך כלל משקאות אנרגיה, אבל משקה אנרגיה מקומי בשם Monster עזר לי לצלוח את יום הנהיגה הארוך הזה.

ימים 5-8 ספארי בקרוגר

נהגנו כשעה עד לשערי הפארק, היינו בפארק כארבעה ימים.
קיים קישור עם סיפור דרך מפורט על הספארי למעוניינים.
ביציאה מהספארי ישנו בלודג' מפנק בשם Sabie River Bush Lodge,
כללה בקתת עץ ענקית מאובזרת בהכל ומפנקת ארוחת ערב גדולה וטעימה BBQ, ארוחת בוקר ענקית ועשירה. הלודג' שוכן על גדת נהר הסאבי שפארק הלאומי קרוגר ניתן לראות את הנהר מהחדר, ראינו פילים והיפופוטמים בנהר. במחיר 1660 ראנד (כולל ארוחת ערב ובוקר).
תודעת השירות שם גבוהה מאוד, וחוץ מלנשוא לנו את התיקים לחדר ולהגיש לנו מזון לשולחן בארוחות אפילו שטפו לנו את הרכב. תגיעו עם שטרות קטנים להשאר טיפים לצוות.

יום 9: דרך הפנורמה

דרך יפה ולא רחוקה מקרוגר, נקודות תצפית מרשימות.
מצורף סיפור דרך מפורט על דרך הפנורמה בקישורים למעוניינים.

באותו הערב ישנו בלודג' בשם Bambuu Lakeside Lodge בעלות של 1710 ראנד ללא ארוחות (על ארוחות בוקר וערב מצוינת הוספנו עוד 1000 ראנד). גם כאן הייתה תמורה למחיר, מקום מפנק מעוצב בטיב טעם, שוכן על שפת אגם עם שושנות מים רבות והיפופוטמים.

יום 10: טיסה לפורט אליזבת'

לאחר ארוחת הבוקר נסענו לשדה התעופה ביוהנסבורג, 4 שעות בערך לקראת טיסת אחר הצהריים שיצאה בשעה 16:00 לפורט אליזבת'. בשדה החזרנו גם את הרכב לחברת ההשכרה.
הטיסה ארכה שעה וארבעים עם חברת בריטיש אירוויז ועלתה 134$.
כשנחתנו נגשנו שוב לדלפק של אויס לאסוף את הרכב שהזמנו, שוב טויטה קורולה אוטומטית, הפעם ל-9 ימים. מסתבר שהם השכירו את כל הרכבים מקטגוריה זו והציעו לשדרג לנו ללא תוספת תשלום, הם שדרגו לנו לפולסווגן טיגואן חדשה (מעין ג'יפון שבמימדיו מזכיר קיה ספורטאג'\יונדאי טוסון).
השכרת הרכב עלתה לנו כמעט 1200 ש"ח כולל כל הכיסויים והביטוחים.
נסענו נסיעה של 3 דקות אל צימר בשם Whispering Palms, בעלות של 600 ראנד ללילה לא ארוחת בוקר. המקום היה נקי ומרווח ומלא בפינוקים קטנים שבעלת הצימר הנחמדה דאגה להשאיר כמו מכונת נספרסו וקפסולות, שוקולדים של לינדט, בקבוקים של מים וסודה ויוגורט וגרנולה לבוקר.

ימים 11-16: נתיב הגנים

לעתים נקראת בפי ישראלים גם דרך הגנים, מדובר על הדרך שבין פורט אליזבת' לקייפטאון על כביש N2 בעיקר לאורך האוקיינוס.

יום 11: Jeffreys Bay, Stormsriever
בדרך מפורט אליזבת' עצרנו בעיירה בשם גפריס' ביי, עיירת גולשים. אנחנו לא גולשים ועצרנו בה רק לארוחת בוקר וקפה במקום שהמליצו לנו עליו בשם Tasty Table, המקום היה ברמה גבוהה ולא אכזב.
בעיירה קיימת גם חנות העודפים/המפעל של בילבונג, לא יודע למה אבל קיימת לשם נהירה בלתי מוסברת של ישראלים, המקום הזה אוברייטד לא באמת כזה זול שם בהשוואה לדרום אפריקה.

בערב הגעה לעיירה קטנטנה ויפה בשם סטורמסריבר. ישנו במלון בשם Tsitsikamma Village Inn, מלון יפה שממוקם באחוזה עתיקה מלאה בגנים. 1480 ראנד ללילה כולל ארוחת בוקר.

יום 12: Tsitsikamma National Park
קיים סיפור דרך מפורט בקישורים על המסלולים והעלויות בציציקמה.
בערב ישנו בחדר בחוות סוסים מגניבה בשם T'Niqua Stable Inn,עלות 805 ראנד כולל ארוחת בוקר.
אכלנו ארוחת ערב טובה בחווה.
החווה ממוקמת בקרבת פלטנברג ביי אך מחוץ לעיירה.

יום 13: יום גשום ורגוע.
ביום זה עשינו בעיקר סידורים ונחנו עקב מזג האוויר הגשום ששנה את התכניות שלנו. עשינו כביסה בפלטנברג ביי, אכלנו צהריים במסעדה שגולת הכותרת זה היינות המצויינים שלה שם המסעדה Bramon Wine Estate (מוזמן להזמין מקום מראש).

בערב ישנו במקום שהכי אהבנו בכל הירח דבש, כל המקומות בטיול שמרו על סטנדרט גבוה אבל את המקום הזה אהבנו במיוחד בעיקר בגלל בעלי המקום. המקום נקרא Villa Villekula גם הוא ממוקם מעט מחוץ לפלטנברג ביי. המקום הוא מעין חווה על שפת אגם קטן. המקום ירוק מאוד, בחוץ מסתובבות חיות משק חמור אחד, תרנגולות וברווזים. מעוצב בעיצוב רטרו, חמים ומזמין. בעלי המקום הם זוג מבוגרים חביבים: וויליאם בחור מקומי ודניאלה גרמניה שחיה בדרום אפריקה 20 שנים. בעבר הייתה להם חנות עתיקות ושהם הקימו את המקום לפני שנה או שנתיים הם השתמשו בהרבה פריטים לעיצוב, כל בקתה מעוצבת קצת אחרת. כשהם שמעו שאנחנו בירח דבש הם שדרגו אותנו לבקתת הקפטן שמעוצבת כמו אנייה.
דניאלה וויליאם קיבלו אותנו כבני בית מהשניה שנכנסו דאגו לנו לתה ולקפה ולא ציפו לקבל תשלום על כך. בערב נשארנו לאכול איתם ארוחת ערב (לא זוכר בדיוק אבל עלה לנו 400 או 600 ראנד לזוג), זו הייתה הארוחה הכי טובה שאכלנו בטיול וכנראה שגם אחת הכי טובות שאכלנו בחיים, דניאלה ו-וויליאם מבשלים מצוין והארוחה הייתה מגוונת ובשפע. גם ארוחת הבוקר שלמחרת הייתה בסטנדרט גבוה וטעימה מאוד, הם מכינים חביתות מביצים של תרנגולות שלהם מהחצר.
הדבר היחיד שהצטערנו עליו זה שלא נשארנו שם עוד לילה נוסף.

יום 14: Robberg Nature Reserve
ביום זה עשינו מסלול הליכה שמורת הטבע רוברג, בנוסף חזרנו אל השמורה בסירה ושרקלנו עם כלבי הים.
מצורף סיפור דרך על השמורה בקישורים.

בסוף יום זה ישנו בעיירה בשם ווילדרנס במקום שנקרא Wilderness Beach Resort בעלות של 1346 ראנד כולל ארוחת בוקר. המקום משקיף לאוקיינוס ובעלי הצימר ניוטון וסוניה מאוד חמים ועוזרים.

ימים 15, 16: Hermanus
עיירת במרחק של 4 שעות נסיעה מווילדרנס, העיירה מפורסמת בתצפיות הליוותנים שלה, כאשר יש קצת מזל ניתן לצפות בהם הן מהחוף והן בהפלגה. לעיירה יש הרבה יותר להציע מרק צפייה בליוותנים, יש שם כרמים ויקבים נהדרים, טיילת יפה בשם the cliff path מסעדות מצויינות ואת שמורת הטבע היפה החינמית פרנקלוף שלדברי מקומיים פורחת כל השנה.
למעוניינים מצורף קישור לסיפור דרך של טיול שעשינו בפרנקלוף.
יצא לנו להיות ביום שבת בהרמנוס והתקיים שם שוק סופ"ש שנקרא Country Market, שוק שמוכר אוכל מכל הסוגים, כדאי לקנות כמה מאכלים ואיזה קפה או בירה ולהתיישב בספסלים ולהנות מהאוכל מהמוזיקה והאווירה. בנוסף, מוכרים שם עוד כל מיני פיצ'יפקס, מומלץ למי ששם בשבת להגיע השוק פועל בשעות 9:00-13:00 ורק ביום שבת.

בהרמנוס ישנו במקום שנקרא Walker Bay Manor, נשארנו בהרמנוס 2 לילות, השהייה עלתה לנו 2900 ראנד ל-2 הלילות לא כולל ארוחת בוקר. על ארוחת הבוקר הוספנו 190 ראנד לשנינו.

ימים 17-18: דרך היין+הפינגווינים בסטוני פוינט

דרך היין-איזור המלא בכרמים והרים ירוקים בין שתי הערים המפורסמות והידועות ביין המשובח שלהן סטלנבוש ופרנצ'הוק. פרנצ'הוק היא עיר שייסדו הצרפתים וסטלנבוש ההולנדים ושתבקרו בערים הללו תוכלו להתבלל בקלות ולהשבע שאתם נמצאים בפרובנס או בטוסקנה.
עוד לפני שהגענו למלון שלנו בסטלנבוש עשינו עצירה קטנה בקולוניית הפינגוניים בסטוני פוינט, יש על זה סיפור דרך מפורט בקישורים.
אנחנו ישנו במלון בשם: The Stellenbosch Hotel שעלה 2333 ראנד לשתי הלילות כולל ארוחת בוקר.
השארנו את הרכב כל היומיים האלה בחניון התת קרקעי של המלון והסתמכנו על שירותי האובר היעיל והזול כדי שנוכל לטעום יינות.
ביום הראשון נסענו תחילה עם הרכב לפרנצ'הוק למוזיאון המוטורי (60 ראנד כניסה למבוגר) בו יש מכוניות החל מתחילת המאה ה-20 ועד לימינו.
בהמשך היום החננו את הרכב במלון והספקנו לבקר ביקב אחד בשם: Babylonstoren.

בערב אכלנו במקום מעולה בשם The Fat Butcher.

ביום השני ביקרנו בשלושה יקבים: Diu Donne Vineyard, Franschhoek Cellar, Graff.
כל היקבים מצויינים הטעימו עולות עשרות ראנדים (30-70 ראנד) בהן תטעמו בין 3 ל-6 כוסות תלוי במה שתבחרו. השוני במחיר נובע בעיקר אם תרצו לרכוש לעצמכם בקבוק, זכור לי שGraff היה יוקרתי במיוחד.
יש בין פרנצ'הוק לסטלנבוש עשרות אם לא מאות יקבים כולל מפורסמים יותר כמו בושאנדל, אין הכרח ללכת ליקב מסוים לדעתנו בכל היקבים שהיינו היה יין משובח.

יש אפשרות לעשות את המסלול עם חשמלית (טראם) שיוצאת מפרנצ'הוק, החשמלית נראית מצועצעת ויפה אבל לא רצינו להגביל את עצמנו בזמן.

ימים 19-24: קייפטאון

על הטיול שלנו בקייפטאון פרטתי בסיפור דרך מפורט אותו תוכלו למצוא בקישורים, אוכל רק להגיד שזוהי עיר יפה מאוד ותוססת שיש לה המון מה להציע.

כסף ועלויות

נכון לאוקטובר 2019 שקל אחד= 4.2 ראנד.
אנחנו הגענו עם 6000 ראנד במזומן. מקבלים כמעט בכל מקום כרטיסי אשראי (ויזה ומאסרקארד לפחות) וניתן גם להשאיר טיפ עם אשראי אבל עדיף גם שיהיה עליכם מזומן.

מחירי המלונות משתנים ופרטתי על כל מקום בו ישנו.

ארוחת ערב טובה עם לזוג כולל יין\בירה וטיפ תעלה בין 400 ל900 ראנד.

ליטר בנזין (נכון למועד הטיול שלנו): 16 ראנד בערך.

מחירי האובר: משתנים ותלויים במרחק ומיקום. בתוך קייפטאון ובדרך היין לדוגמא: נע בין 30 ראנד ל250 ראנד לנסיעה.

• דרום אפרקה היא גן עדן לקרניבורים ולאוהבי יין, הבשר רך טעים וזול 600 גרם של צלעות או סטייק טיבון עולים בסביבות 150 ראנד וקילו יעלה 200 ראנד. הבשר פה נותן פייט ואף לא נופל מהבשר הארגנטינאי. גם היינות פה משובחים וזולים .
  • יש בדרום אפריקה אנשים עם וסט זוהר שסדרו לעצמם עבודה של מחני מכוניות למרות שאף אחד לא בקש מהם עזרה, לעיתים הם מציגים את עצמם כמי שישמור לכם על הרכב. נהוג לתת להם כמה ראנדים תנו להם 2-5 ראנד זה שווה את השקט הנפשי שלכם שלא יקרה כלום לאוטו.
  • הבנתי מישראלי שחי בדרום אפריקה שהמתדלקים בתחנות הדלק לא מקבלים שכר מבעל התחנה, הם חיים מהטיפים ומצפים לו. מעבר לתדלוק הם ישטפו לכם את השמשות בדרך כלל. נהוג להשאיר לפחות 5 ראנד אם קיבלתם שירות מעולה אפשר להשאיר 20 ראנד.
  • אל תשאירו תיקים\שקיות גלויות ברכב כשאתם מחנים ותמיד הקפידו לנעול את הרכב.
  • תיהיו אדיבים ותשאירו טיפ לנותני שירותים במלונות\ מסעדות זה כסף קטן בשבילכם להם זה הרבה.
  • אין תאורה בכביש בדרכים בינעירוניות ולעיתים גם עירוניות (תלוי באיזה אזור) מומלץ לא לנהוג בלילה יש אנשים ובע"ח שמשוטטים על הכביש.