רילה ופירין - עשרה ימי טיול עם אוהל

זוגתי ואני יצאנו לטיול באמצע חודש ספטמבר 2019, 3 ימי הליכה ברילה ו-3 ימי הליכה בפירין. הלכנו עם אוהל כי אנחנו מעדיפים לישון לבד, בשקט בשטח. דגשים להקמת אוהלים בבולגריה בהמשך.

תאריך הטיולOctober 2019
עונה מומלצתאוגוסט-ספטמבר

יום 1 - רביעי, טסים בבוקר מנתב"ג לסופיה ומשם לספרבה בניה (רכס הרילה) ולילה ראשון בשטח

הגענו לסופיה בשעה 13:00, הכרנו כמה ישראלים במטוס וביחד לקחנו מונית 5 אנשים לספרבה בניה. מונית אמורה לעלות בין 100-120 לבה. לפי כמות האנשים והציוד.

בדרך עצרנו בסופיה לקנות סים, רוב הנהגים מכירים ויודעים איפה לקנות. -לא לקנות בארץ- סים עולה שם 10 שקלים עם שיחות פנימיות (לא לארץ) ומלא אינטרנט. אחרי הסים הלכנו לחנות טיולים מעולה - K2Outdoor לקנות גז ועוד כמה דברים -ממש מקצועיים ומכירים טובים-. נכון שיש גם את דקטלון אבל מי שרוצה ציוד מקצועי וברמה ממליץ בחום ללכת לשם. בהתחלה קנינו גזיית טיולים MSR - WINDPROOF, כרית לשק"ש, אוכל מוכן לבישול בשטח וגז. אחרי הטיול עשינו שם עוד קצת קניות :)

הגענו לספרבה בניה אחה"צ, והגענו בדיוק בזמן לעלות להר ברכבל. נסגר בשעה 18:00. עולים ברכבל ללילה ראשון בשטח (מסלול מלא במפה שמצרופת). שימו לב מי שמגיע אחרי 18:00 יש גם כמה בקתות באזור של הרכבל אפשר לישון שם.

עלינו ברכבל לקראת שקיעה, נוסף מדהים, ושירדנו ביקשנו רשות מהקבלה בבקתה להקים אוהל באזור. הקמנו את האוהל למרגלות הרכס של הבקתה. הכנו ארוחה קלה, קצת תה, איתות לוויין למשפחות ונפלנו לישון.

יום 2 ברכס הרילה - מתחילים הליכה ועוצרים בגלל יום גשם בהפתעה

אכתוב כאן את התכנון המקורי למי שירצה לעשות (למיטבי לכת בלבד) ואת התכנון בפועל שהשתנתה בגלל תחזית הגשם שנכנסה.

התכנון המקור יהיה ללכת ללכת את כל מסלול האגמים ב-3 ימים 2 לילות.
- יום 1: 10 ק"מ, עם הרבה עליות. מתחילים בבקתת Rilski ezera (שם ישנו בלילה הראשון ליד הבקתה) ועולים בעליה דרך 7 האגמים לכיוון בקתת Ivan vazov. מים לשתייה יש בנחלים זורמים ליד האגמים (אנחנו טיילנו בסוף העונה וידענו שכבר אין רועי צאן, אבל אם אתם בשיא העונה ועדין יש צאן בהרים שווה להשתמש במטהרים או למלא הרבה בבקתות בכל תחילת יום). אוכל לצהריים אפשר לבשל בשטח או לקחת מראש בבוקר מהבקתה.
- יום 2: 12 ק"מ עם הרבה עליות וירידות. מבקתת Ivan vazov לבקתת Malyovitsa. כן צריכים לסחוב את כל המים על הגב כי אין הרבה מפגשים עם מים זורמים בנחלים. לא ממליץ לשתות מאגמים גם אם המים נראים נקיים.
- יום 3: הליכה קצרה מהבקתה לכפר הקטן מתחתיה וטרמפ חזרה לספרבה בניה ומשם אוטובוס לבנסקו לטרק הבא.

**בפועל** בגלל שביום הראשון כבר התחיל גשם רציני עשינו הליכה קלה מבקתת Rilski ezera לבקתה הקרובה Te ezera ושם עשינו טיול יום מסביב לאגם עם הרבה גשם :) ממש ממליץ לתכנן במסלול עצירה בבקתה הזו, ארוחת בוקר או צהריים. יש שם אישה מדהימה שמנהלת את המקום.

יום 3 - מסלול האגמים ירידה מהרכס ונסיעה לבנסקו

כפי שכתבתי בהתחלה, הגשם היה פקטור משמעותי בשינוי המסלול.

התכנון היה ללכת ביום הזה לבקתת איון אזוב ומשם להמשיך יום אחרי לבקתת מלוביצה. אבל בגלל שראינו שמגיעה סופה נוספת בעוד 3 ימים העדפנו להקדים את ההגעה לפירין אחרת הינו נתקעים שם בימי גשם בלי הליכה. והפירין היו היעד המועדף לטרקים.

אז את הבוקר התחלנו בהליכה מדהימה באגמים, לקחנו את הזמן ועשינו ארוחת בוקר ארוכה באגם העליון. מכוון שלילה לפני פגשנו ישראלים מקסימים שהיו שתכננו לנסוע למחרת לכיוון בנסקו החלטנו לקצר את זמן הטיול ברילה ולטובת הפירין. לכן אחרי ארוחת הבוקר המאוחרת ירדנו ברכס לבקתת Skakavitsa (הליכה ביער יפה וממש מומלצת) ומשם פגשנו בכביש הראשי את הישראלים ונסענו לכיוון בנסקו.

ירדנו בעיר XXX ובגלל שכבר לא היו אוטובוסים (קו אחרון יוצא בשעה 18:00) לקחנו מונית בעלות של 60 לבה (קצת יקר ביחס לתחב"צ שעולה 5 לבה) והגענו תוך שעה לבנסקו.

בבנסקו ישנו בגסטהאוס מדהים מדהים שנקרא VILLA VERA בניהול של משפחה מקומית מקסימה עם ארוחת בוקר מעולה! ממש ממש מומלץ לקבוע אצלם מקום מראש לשינה. ממליץ לא לקבוע דרך בוקינג או אתרי צד שלישי אחרים פשוט תתקשרו אליהם ותקבעו אתם. מאוד אוהבים ישראלים ויש להם תרבות אירוח מדהימה.

אנחנו הגענו די מאוחר בלילה ולכן אכלנו משהו קטן בעיר וחזרנו לחדר לישון.

פייסבוק של וילה ורה - https://www.facebook.com/Villa...
מספר: 359-88-719-9172 +

יום 4 - כניסה לשמורת הפירין ולילה בשטח

קמנו מוקדם לארוחת בוקר מעולה ובילה ורה, האח של בעלת המקום, הקפיץ אותנו לרכבל שמעלה להר.

אחרי עליה נחמדה הגענו לתחילת המסלול והתחלנו בהליכה לבקתת וחירן (vihren). הגענו לבקתה אחרי שעתיים הליכה מהנה בעליה והחלטנו שקצת עמוס לנו אז המשכנו ללכת והקמנו את האוהל ליד הנהר. אחרי הבקתה יש אגם קסום ונסתר ממש קרוב לשביל, שימו לב בהליכה!

בדיעבד הבנו שלאחרונה יצא חוק חדש בבולגריה שאוסר על הקמת אוהלים בשטח ולא ליד בקתה. אז חשוב לשים לב להבאה.

הלילה היה מקסים וקר! שימו לב שמי שישן באוהל בתחילת ספטמבר חשוב להביא שקשים שעומדים בנחת בטמפרטורה של אפס עד מינוס 5. וכמובן אוהל עמיד למים (3 עונות לפחות).

יום 5 - הליכה לאגם טבנו

התעוררנו לבוקר קסום והתחלנו הליכה לכיוון היעד המרכזי בטיול - אגם טבנו. האגם הכי גבוהה בבלקן. 2700 מטר.

יש 2 מסלולים לאגם, אדום וירוק. הירוק עובר דרך בקתת Demyanitsa והמסלול יותר קל ולכן יש בו גם יותר מטיילים. לכן אנחנו בחרנו באדום. ואני מראש מדגיש- למיטבי לכת בלבד. הליכה מאתגרת בבולדרים ושביל צמוד לצוקים לאורך רוב היום. אבל למי שיש ניסיון וכושר מתאים נוף עוצר נשימה מובטח :). בנוסף לאור הרכסים אין מקורות מים וחשוב למלא באגם האחרון לפני העליה לפחות 2 ליטר מים לכל אדם.

הגענו לאגם טבנו לקראת 16:00, אכלנו הרבה, הקמנו את האוהל אחרי ששילמנו 3 לבה לבעלת המקום המקסימה ונהנו מזמן מנוחה ליד האגם.

בלילה השמים מלאים בכוכבים בקטע מטורף וממש מומלץ להישאר ערים עד 22:00. רואים את כל שביל החלב ומלא לוויינים טסים בשמים.

למי שרוצה לישון בבקתה, יש שם חדרים ל-4 וחדר משותף למלא אנשים. האוכל אחלה, שירותי בול פגיעה ומים זורמים בברז שטח.

יום 6 - הליכה לבקתת בזבוג וירידה מהרכס

גם כאן עשינו קצת שינוים לאור הסערה שהייתה אמורה להיכנס בערב וקצת קיצרנו את המסלול. במקום לעשות יום קליל ולישון בשטח החלטנו ללכת ישר לבקתת בזבוג (Bezbog) ולרדת מהרכס ולעשות יום מנוחה בבנסקו.

את הבוקר התחלנו מוקדם באגם טבנו המדהים ועצרנו בדרך באגם נסתר במסלול ממש לפני החיבור בין השביל הכחול לירוק (במפת הטיולים המקומית), מומלץ בחום.

הגענו לבקתת בזבוג לקראת 16:00 וירדנו ברכבל לאזור החניה. משם טפסנו טרמפ חזרה לבנסקו.

הגענו לבנסקו וחזרנו לוילה ורה לעוד 2 לילות של מנוחה בעיר

יום 7 - יום מנוחה בבנסקו

בנסקו ממש מגניבה ויש הרבה מקומות טובים לאכול, לשתות וסתם לנוח.
בכיף אפשר לבלות כאן יום/יומיים ברגוע.

אנחנו היינו כבר בסוף העונה, אמצע ספטמבר, אז לא הכול היה פתוח.
כמה המלצות חמות:
1. מסעדה מעולה! FIVE M
2. בר יין אדיר WINE BAR 25
3. בר שייקים בריאים Coconut coffe & smoothies
4. מסעדה מקומית טובה - Bulgarian restaurant
שמענו שיש גם מעיינות חמים באזור, אבל בסוף לא הספקנו ללכת.

וכמובן שאחרי כמה ימים בשטח עדין ישנים בשק"שים החמימים :)

יום 8 - נסיעה לסופיה

קמנו בבוקר מוקדם לאריזה ויציאה מוילה ורה, כהרגלנו התפנקנו בארוחת הבוקר נפרדנו מהמשפחה האדירה ויצאנו בטרמפ עם חבר שהכרנו בגסט האוס לסופיה (הבירה).

בסופיה התארחנו שתי לילות בגסט האוס מדהים - Hostel mostel. יש להם חדרים משותפים וגם מתחם נוסף (הליכה מהקבלה) לחדרים פרטים לזוגות. מתחם הקבלה פתוח לאזורי ישיבה מגניבים והמחיר המצחיק ( 60 שקל לילה לזוג) כולל גם ארוחת בוקר וערב בסיסיות וצמחוניות. אנחנו לרוב אכלנו בחוץ כי רצינו להכיר את העיר.

הגענו אחה"צ והספקנו לעשות סיור חינם מודרך בעיר - חובה! ממש נהנו מהסיור.
יש כמה סוגים של סיורים בתשלום שלא הספקנו לעשות אבל שמענו שממש מומלצים.

יום 9 - כיף בסופיה

את היום האחרון בעיר העברנו בשלווה בהליכה בין בתי קפה, פארקים, חניות ציוד טיולים :) והיכרות עם אנשים מגניבים.

ממש נהנו מהעיר ויש להם המון רחובות מיוחדים ומפתיעים אז תיקחו את הזמן להסתובב ולשוטט בכיף.

כמה מקומות שחובה לבקר:
1. Veda House, בית תה מדהים עם אוכל טבעוני מעולה ומלא סוגי תה טעימים. לקחנו הרבה לארץ
2. The Apartment, מסעדה טבעונית מגניבה שבנויה בעיצוב של דירת שותפים. נשמע מוזר אבל אווירה מיוחדת ואוכל טעים
3. 2 Giraffes - שתי הג'ירפות. בית קפה מעולה!
4. Furna - בית קפה מעולה עם באניצה טבעונית מגניבה.
5. The Little Things - מסעדת "גורמה" בעיצוב מגניב ואוכל מעולה
6. tsar ivan shishman - רחוב מגניב עם מלא מסעדות, בתי קפה, חנויות מיוחדות ואווירה טובה.

יום 10 - טיסה חזרה לארץ

מראש הזמנו טיסה לשעה נוחה - 09:00 ולכן קמנו ברגוע ולקחנו רכבת תחתית עד לשדה התעופה.

אין סיבה לקחת מונית לשדה אם מתכננים מראש יש רכבת תחתית ממש נוחה ובמרכז העיר.

בשדה קצת ישנים וחוזרים ארצה ישר לים האדיר של בת גלים :)

• לגבי הטיסה - ממליץ לחפש דיילים לטיסה כמה חודשים מראש בSKYSCANNER, אנחנו מצאנו טיסה מעולה ב-110$ לאדם, כולל תיקי טיולים כבדים.
  • לגבי האוהל - צריך להקים את האוהל ליד הבקתות באישור של בעלי הבקתה. לרוב כולם מסכימים ולפעמים מבקשים סכום כסף בטנה.
  • לא לקנות סים בארץ, למי שלא צריך שיחות לארץ יש סים זולה עם מלא זמן גלישה ושיחות למקומיים בבירה מרחק נסיעה קצרה במלא חנויות מהשדה
  • ממליץ מאוד לקחת טלפון לוויני ולעשות ביטוח של מגנוס. מטיילים הרבה בעולם ותמיד עובד וזמינים לעזרה חכמה שצריך.
  • להיות קשובים ולבדוק את מזג האוויר כל ערב ובבוקר לפני היציאה. בעיקר רלוונטי למי שמגיע בסוף העונה