דרום איסלנד בחורף

שמונה ימים מופלאים עם מראות דרמטיים מאין כמותם: מפלים, מערת קרח, קרחונים, פעילות גאו-טרמית ועוד הרבה מראות יפהפים במדינה עם עבר עשיר ועתיד מבטיח.

תאריך הטיולMarch 2017
עונה מומלצתחודש מרץ

רקע

האי איסלנד נמצא צפון מערבית לבריטניה בצפון האוקיינוס האטלנטי. גודלו קצת יותר מ-100,000 ק"מ רבוע (קצת יותר מפי 4 מהארץ), ומתגוררים בו כ-330,000 אנשים. כ-42% מתוכם גרים בעיר הבירה רייקיאוויק, והעיר השנייה הכי גדולה מונה כ-18,000 אנשים. האי יושב לראשונה בסוף המאה התשיעית ע"י חקלאים \ ויקינגים נורווגים, שלאחר שהתבססו בו החלו לחטוף נשים אירלנדיות לשם יישובו.
השפה המדוברת הינה איסלנדית, שדומה מאוד לנורווגית אבל קצת שונה. בנוסף דנית ואנגלית נלמדות בביה"ס ומדוברות ברמה גבוהה. השפה המקומית קשה להגייה, והמילים מאוד ארוכות ושוברות שיניים.
האי מספק את כל צרכי האנרגיה שלו באמצעות כוח גאו-טרמי, הידרו-אלקטרי וקצת מאוד רוח, כך שישנו מעט מאוד זיהום אוויר. מים (חמים וקרים) לא חסרים כלל באי, ורוב החימום נעשה באמצעות המים החמים שנובעים מהאדמה ומולכים כמעט בלי לאבד מהטמפ' שלהם.
האיסלנדים מאוד מכניסי אורחים, בעלי חוש הומור מפותח וציני, חוש אסתטיקה בולט וגאים מאוד במדינתם והמורשת המפוארת שלה.

מידע כללי

הגעה -
בקיץ 2017 מתוכננות להתחיל טיסות ישירות מהארץ, שכנראה יהיו פעילות רק בתקופת הקיץ. אנחנו הגענו באמצעות שתי טיסות לואו קוסט, דרך אנגליה. השדה ברייקיוויק קטן ונעים מאוד, ועובר שיפוצים כדי להכיל את המספר הרב של התיירים שצפויים להגיע בקיץ. הטיסה ממנצ'סטר לרייקיאוויק הייתה קצרה ונעימה (כשעתיים וחצי), וכבר מהמטוס רואים טעימה מהאי היפהפה הזה.

ציוד -
החורף האיסלנדי לא לוקח שבויים, אז כדאי להביא מספר שכבות של ביגוד בשביל חימום, הגנה מהרוח ומשלג \ גשם. אמנם בתוך כל מבנה יש חימום (לרוב ע"י מים חמים) ונעים מאוד, אבל כשיוצאים החוצה חייבים 2-3 שכבות, כובע גרב עבה, חמצוואר או צעיף, וכפפות. במספר מקומות יש צורך בקרמפונים, אבל אם תצאו עם חברת תיור הם יספקו לכם אותם יחד עם גרזן שלג וקסדה. בנוסף כדאי לקחת משקפי שמש וקרם הגנה מהשמש. כדאי גם להביא נעלי בית, רוב הבקתות אוסרות על כניסה עם נעליים שנעלתם בחוץ. רצוי מאוד גם להשקיע בנעליים סגורות \ אטומות לשלג, זה יעזור בהשארת הגרביים יבשות. בגד ים יהיה שימושי מאוד בכל הבריכות הגאו-טרמיות, אז לא לוותר עליו!
ישנן הרבה חנויות ציוד מצוינות באי, אבל הן נורא יקרות אז כדאי להגיע עם כל הציוד מהארץ.

הליכה -
בחורף רוב מסלולי ההליכה מכוסים בשלג, לכן לא יהיו הרבה הזדמנויות לטרקים. לנו יצא ללכת מקסימום שעתיים בשביל שהיה מכוסה שלג בגובה של 30 ס"מ. שאר הזמן הולכים במסלולים קצרים שרובם לא מכוסים בשלג או קרח.

לינה -
כאמור לא מומלץ לישון מחוץ לבקתה \ מלון מחוממים. כל הסיורים שאנחנו שכרנו כללו לינה במבנה שלרוב כלל שירותים בתוך המבנה וחדרים פרטיים. התנאים היו טובים מאוד ונעימים.

אוכל -
האוכל האיסלנדי כולל הרבה מנות דגים ובשר, והירקות ופירות לא פופולריים בתפריט היומי שלהם. האוכל בהחלט טוב, ומי שהיה במדינה צפון אירופאית לא יופתע לגלות שרוב האוכל דומה גם באיסלנד. מי הברז מצוינים ואין שום צורך לקנות מים בבקבוק. הקפה מאוד פופולרי שם, ובהחלט יותר טוב מהמקביל שלו ברוב מדינות אירופה. ישנם לא מעט בירות מקומיות, כשהפופולרית ביותר הינה בירה הוויקינג שבהחלט שווה.

עלויות -
זו מדינה יקרה מאוד, כאשר מנה עיקרית במסעדה טובה בעיר הבירה יכולה להגיע מעל 120 ש"ח, וחצי ליטר בירה במסעדה יכולה לעלות לפחות 30 ש"ח. המטבע שנמצאת בשימוש היא הקורונה האיסלנדית, והסימול שלה הוא ISK. נכון למרץ 2017 שקל אחד שווה כ-30 קורונות.

מדריכים -
אנחנו קנינו שלוש חבילות סיור אצל אופרטור מקומי בשם Extreme Iceland, ושלושתם היו מצוינים! עמדו בזמנים, סיפקו כל מה שהבטיחו וברמה גבוהה, והמדריכים והציוד היו מעולים. מומלץ בחום! קישורים תמצאו למטה באזור של הקישורים.

היום הראשון: הלגונה הכחולה

נחתנו בשעות הצהריים המוקדמות, וישר נסענו מהשדה ללגונה הכחולה עם הסעה. נסיעה קצרה של עשרים דקות ומגיעים ללגונה. יש מקום לאחסן את המזוודות במקום שבו האוטובוס מוריד אתכם. לאחר מכן יש הליכה קצרה של 2-3 דקות עד ללגונה עצמה. שם מקבלים צמיד ללוקר, ואפשר לשכור חלוק רחצה ומגבת. אפשר להביא משלכם אם יש מקום במזוודה. סך הכל זה מקום נחמד להגיע אליו ישר אחרי יום טיסה ארוך, אבל רחוק מלהיות השיא של הטיול. שווה ביקור של חצי יום...
לאחר מכן עלינו על הסעה בחזרה לעיר הבירה (כ-45 דקות) שלקחה אותנו למלון הראשון - Alda. מלון מצוין, עם נוף יפהפה למפרץ של העיר וארוחת בוקר (שלא כלולה במחיר) מעולה. המלון יושב על ה-רחוב של רייקיאוויק, והעלות כמובן בהתאם. לא מצאנו מקום פנוי במלון זול יותר שהיינו בו בהמשך הטיול, אז "בלית ברירה" ישנו כאן.

היום השני: Thorsmork Tour

זה היה טיול חד יומי שיצא והסתיים בעיר הבירה, וכלל שלושה תיירים. התחלנו בנסיעה ארוכה לכיוון מפל מים יפה בשם Seljalandsfoss. כאן אפשר ללכת מאחורי המפל, או לראות מאות ציפורים מקננות באזור. ביום שמשי יש כאן קשת מרהיבה, תלוי במזל שלכם. משם ממשיכים אל בקתה קטנה שבימי הקיץ אפשר לצאת ממנה לטיולים רגליים יפים באזור, ובחורף לטיולים קצרים בשלג.
לאחר מכן נוסעים למערה קטנה לא רחוק משם, ואז לחוף עם חול שחור לא רחוק מארכיפלג קטן בשם Vestmannaeyjar.
כאן גם אפשר לראות קצת את אורות הצפון לאחר שמחשיך, כך ששווה לשמור את זה לסוף. באופן כללי אפשר לאלתר ולשנות את המסלול ע"פ המלצות המדריך, הכל תלוי בהסכמה בין התיירים.

היום השלישי עד חמישי: Landmannalaugar

גם כאן יצאנו מעיר הבירה, כאשר הפעם היינו ארבעה תיירים. אסף אותנו מדריך בשם Arni בסופר ג'יפ עם צמיגים בקוטר של 46 אינצ'.
היום הראשון הוקדש לאתרי התיירות הבסיסיים שאפשר להגיע אליהם עם רכב רגיל (The Golden Circle), וכוללים הרבה מפלים יפים, גייזרים, האתר שבו התקיים הפרלמנט האיסלנדי המקורי ופעילות גאו-טרמית. ע"פ התכנון היום הזה אמור היה להיות ביום האחרון, אבל כאמור הלו"ז של כל הסיורים נזיל וניתן לשינוי בקלות.
בסוף היום הגענו לבקתה מבודדת ומקסימה, שבימי הקיץ נמצאת על אחד הטרקים היותר מטיולים באיסלנד ויכולה להכיל עד 86 תיירים. אנחנו היינו שם בבדידות מזהרת, ולכל אחד עמד חדר משותף לרשותו!
כל הבקתה מחוממת ע"י מים גאו-טרמיים, ובמרחק של כ-100 מטרים ממנה ישנה בריכה חמה שמאוד מומלץ להגיע אליה בסוף היום עם בירה קרה!
בבקתה יש מטבח מאובזר, נקי וחדש שניתן לבשל בו את כל הארוחות, וחמישה חדרים משותפים שבכל אחד יש כ-21 מזרנים בממוצע. ישנן שירותים ומקלחות חמות, אבל הן נמצאות במבנה נפרד שמרוחק כ-20 מטרים מהבקתה.
ביום השני יצאנו בבוקר לטיול רגלי לכיוון הררי שבו ישנה פעילות גאו-טרמית שקיטור פורץ מבטן האדמה. לאחר שחזרנו לבקתה ואכלנו צהריים, יצאנו לסיבוב קצר על אופנועי שלג כדי לתור את סביבת הבקתה. כמובן שאת היום סיימנו בטבילה בבריכה החמה, ותצפית על אורות הצפון שרקדו לנו מעל הראש.
ביום השלישי יצאנו עם הג'יפ בבוקר לטיול באזור הבקתה, ולאט-לאט עשינו את דרכנו בחזרה לעיר הבירה. בדרך עצרנו ליד מפל השלישי בגובהו באי (122 מטרים), מוזיאון קטן בנושא רעידות האדמה שפוקדות את האי מדי פעם ואגמים צלולים וכחולים.
בסוף היום חזרנו לעיר הבירה, כאשר הפעם הגענו למלון בשם Centerhotel Klopp. זה מלון שנמצא מאוד קרוב למרכז, זול יותר מהקודם וארוחת הבוקר כלולה במחיר. בהחלט שווה את המחיר.

היום השישי עד התשיעי: Jokulsarlon

היום הראשון של הסיור הזה די דומה ליום הראשון של הסיור הקודם, ועובר ב-Golden Circle. כמובן שלכל מדריך יש את ההעדפות שלו, ולכן יצא לנו לראות לא מעט אטרקציות. מזג האוויר היה יותר שמשי בפעם הזו, אז זה יצא לנו לטובה. בסוף היום הגענו למלון בשם Country Hotel Katla.
למחרת יצאנו בבוקר לכיוון מערת הקרח Breiðamerkurjökull כשבדרך עברנו בלגונה עם קרחונים צפים (Glacier Lagoon). מערת הקרח השאירה אותי פעור פה, האור הכחול הטבעי שבה פשוט יפהפה! שהינו שם כשעה וחצי, ואז חזרנו ללגונה ומשם המשכנו לחוף יפה בשם Diamond Beach. בסוף היום הגענו למלון בשם Hali Country Hotel. זה מהלון שהכי אהבתי באיסלנד, במיוחד את המסעדה שלו שכללה סיור במוזאון קטן ואוכל מעולה.
את היום האחרון התחלנו בנסיעה לכיוון קרחון בשם Svínafellsjökull. ללכת על קרחון עם קרמפונים זו חוויה יוצאת דופן ומרשימה, והקרחון בהחלט שווה. היעד הבא היה חוף בשם Reynisfjara, שלדעתי היה החוף הכי מרשים באי. יש שם חול שחור, צוקים עם קיני ציפורי מים ומערה יפה. מהחוף עשנו את דרכנו בחזרה לעיר הבירה, כשבדרך עצרנו באטרקציות יפות.

חצי יום בעיר הבירה

רייקיאוויק שווה יום - יומיים, אבל לנו היה רק חצי יום להקדיש לה. בכל זאת הספקנו לא מעט -
1) המוזאון הלאומי National Museum of Iceland: שלוש קומות של ציורים ומוצגים שמראים את ההתפתחות האיסלנדית מראשית ההתיישבות ועד היום. אפשר להשקיע כאן שעה וחצי - שעתיים.
2) Hallgrimskirkja: הקתדרלה של העיר שנמצאת על הנק' הכי גבוהה של העיר
3) Handknitting Association of Iceland: חנות שמציעה הרבה מוצרים שנארגו באיסלנד (ביגוד, שטיחים, שמיכות וכו')
4) Harpa Concert Hall: מרכז כנסים ואולם קומצרטים יפה שנמצא בנמל של רייקיאוויק. שווה לבקר רק בשביל לראות את המבנה המרשים.
5) Saga Museum: מוזאון קטן ששווה ביקור אם אתם באזור. אפשר לשמוע שם כמה סיפורים מימי ההתיישבות הראשונים של האי. לוקח כ-35 דקות לסיבוב שלם. בסוף אפשר להתחפש לוויקינג.
6) קניות ברחוב Laugavegur (הרחוב הראשי של העיר). בנוסף יש כאן לא מעט מסעדות ופאבים חביבים.

• כדאי לדאוג לכך שיש שכבה אחת אטומה למים בכל חלק של הגוף. שלג או גשם יכולים לרדת בכל שעה ביום