טרק בדולומיטים האיטלקיים - רכס הברנטה

טרק קצר בן 4 ימים ברכס הברנטה המרהיב. נופים עוצרי נשימה, אוכל מצוין, בירות משובחות, עוגות מפנקות והכל במרחק 7 שעות מההמראה בישראל ועד תחילת המסלול

תאריך הטיולFebruary 2012
עונה מומלצתסוף יוני עד תחילת אוקטובר

באוגוסט 2011 יצאנו משפחה עם שלושה מתבגרים לטרק של ארבעה ימים בדולומיטים האיטלקיים, ברכס הברנטה (brenta). בחרנו את היעד בעקבות שבוע של טיולים יומיים באיזור שנה לפני כן, ורצינו לטעום את האיזור בצורה יותר מרוכזת ובאיזורים גבוהים יותר.

בנינו מסלול מעגלי עם ציוד מלא על הגב למעט אוהלים. ישנו בכל לילה בבקטה (רפיוג'י) אחרת אותן הזמנו מראש.

האיזור פופולארי מאוד בקרב מטפסים מקצועיים המטיילים בדרך הנקראת ויה פרטה (via prata), אך קשה למצוא אינפורמציה למטיילים חסרי נסיון וציוד טיפוס. מעט מידע מצאנו באתר של חברה מסחרית המוציאה טיולים מודרכים באיזור והתאמנו את אחד המסלולים לצרכים שלנו (קישור מצורף).

בכל יום הלכנו כ- 8 שעות נטו ומכיוון שבתקופה זו הימים ארוכים והשמש שוקעת סביב השעה 22:00 התאפשר לנו טיול נינוח עם הרבה עצירות.

איך מגיעים?

טסנו מבן גוריון ישירות לוורונה במחיר כרטיס גבוה מאוד (580$). לספונטנים ואמיצים מומלץ לחכות עד שלושה ימים מראש אז המחיר לרוב צונח עד כדי 200$ ומנסיון - תמיד נותרים כרטיסים.

בשדה התעופה חיכה לנו רכב אותו שכרנו עוד מהארץ במחיר 300 יורו לשבוע (וולוו משפחתית מפנקת). רכב דווקא כן מומלץ להזמין מראש כיוון שמחיר הזמנה במקום יקר בהרבה. אומנם, הרכב שימש אותנו רק כדי להגיע לתחילת המסלול ונשאר בחנייה ארבעה ימים, אבל ללא רכב יחסית קשה להגיע בתחבורה ציבורית, הנסיעה אורכת יום שלם (במקום 3 שעות) והמחיר לנסיעה של חמישה אנשים לא גבוה משמעותית.

עלינו צפונה בכביש המהיר (כביש אגרה) מס' X לכיוון העיר טרנטו. כבישים מהירים משולטים תמיד לכיוון היעד הסופי שלהם ולא לכיוון העיר הגדולה הבאה אז אל תצפו לראות את שם העיר טרנטו בשילוט לאורך הדרך. ירדנו מהכביש המהיר לכיוון מטסו לומברדו (mezzo lombardo) ומשם ירדנו דרומה לכיוון אנדלו (Andalo) שהיא נקודת היציאה למסלול (ראו מפה).

היום הראשון - מאנדלו למלגה ספורה

7 שעות לאחר ההמראה מישראל הגענו לתחילת המסלול, והחננו את הרכב בחניה מסודרת בכניסה לדרך 301 הנמצאת בקצה הכפר. ההליכה של היום הראשון אורכת כ- 5 שעות וברובה עליה תלולה של 800 מטר אנכית. רוב הדרך באיזור מיוער ועל שבילים נוחים (למעט קטע קטן תלול במיוחד בו נעזרים בכבל שקובע במקום). לאורך כל המסלול לא עוברים ליד בקטות וחשוב להתארגן על מספיק מים ואוכל.

הגענו למלגה ספורה (גובה 1850 מ') בשעה 19:00 בערב לרפיוג'י שהיה המקסים והאותנטי ביותר בטיול. את הרפיוג'י מנהלת משפחה מקסימה שמגיעה למקום החל מסוף יוני ועד תחילת ספטמבר בכל שנה. במקום ישנה רפת גדולה בה מיוצרים חלב וגבינות משובחות מהן נהנינו בארוחות הערב והבוקר.
הלינה ברפיוג'י בשני חדרים שבכל אחד עד 20 מקומות בסגנון דורמיטורי.
ארוחת הערב היה מפנקת במיוחד וכללה את הבולוניז' הכי טוב שאכלנו באיטליה, סלט גדול, בייצים עם בייקון, ועוגת תפוחים מעולה. באופן מפתיע הרפיוג'י היה גם הזול מכל האחרים ועלה 22 יורו לאדם ללילה.
הרפיוג'י ממוקם בעמק רחב ידיים וסביבו רועות פרות באחו באווירה פסטורלית.

היום השני - ממלגה ספורה לטוקט

אחרי ארוחת בוקר פשוטה המשכנו ללכת על שביל 301 לכיוון פ. דל גרוסטה (P. Del Groste) בגובה 2440 מ', אליו מגיע רכבל מכיוון מערב. הדרך שונה מאוד מהיום הקודם, עזבנו את היער ועברנו לנוף המאפיין הרים גבוהים עם הרבה צמחיה נמוכה. העליה לא קשה במיוחד, הנוף נפתח לכיוון צפ' מז' וניתן לראות הרים גבוהים ואגם קפוא אחד.
הגענו בשעות הצהריים לפאסה דל גרוסטה. המקום היה עמוס במקומיים אשר עלו ברכבל עם חליפות אלפיניות מיופיפות כדי לשתות בירה ולאכול עוגות מול הנוף. אכלנו שם פאי גבינה ואכמניות ועוגת שוקולד מצוינת!

עזבנו את שביל 301 ועברנו ללכת על שביל 316 לכיוון כללי דרום. באיזור הזה מתגלה נוף יפייפה ממערב של פסגות מושלגות מעל העיירה הציורית מדונה דה קמפיליו. לאורך הדרך מרבדי דשא ופרחים שעשו לנו חשק למנוחת צהריים ותה.

הגענו לטוקט (גובה 2200 מ') בשעות אחר הצהריים. לטוקס אפשר להגיע בשעה הליכה מאיזור הרכבל ולכן המקום יחסית הומה. הרפיוג'י היה ממוסחר מאוד (היחיד עם אתר אינטרנט), המחירים היו גבוהים (35 יורו ללילה כולל ארוחת בוקר + 5 יורו למקלחת חמה של שתי דק') ובאופן כללי היה המוני ורועש. הנוף שנשקף מהמסעדה של הרפיוג'י היה יפה מאוד אך האוכל בינוני (תתרחקו מהנקניקיות).

היום השלישי - מטוקט לטומאסו פדרוטי

מאחר והיום השני התגלה כקצר מדי והזמנו לינה בלילה השלישי לפדרוטי החלטנו להאריך את המסלול המתוכנן ולהוסיף עליה לריף הלימונטה (Rif. Alimonta) בגובה 2580.

התחלנו את ההליכה בדרך 328 היוצאת מטוקט עד הפיצול עם שביל 318 דרומה לכיוון ריף ברנטי (Rif Brenti). הדרך במגמת ירידה מתונה כשממערב ממשיכים לראות פסגות מושלגות מעל עמק רנדנה (Val Rendena) וממזרח הפסגות של רכס הברנטה שבכיוונן אנו מתקדמים. בהגיענו לריף ברנטי השארנו את התיקים הגדולים ועלינו בלי הציוד בשביל 323 עלייה אנכית של כ- 400 מטר. מצאנו עצמנו במרכז הרכס הגבוה כשמסביבנו הכל מושלג, הבירות טעימות ועוגות פירות היער עריבות לחיך. ההליכה הלוך ושוב ארכה בסביבות שעתיים ובסיומה עצרנו לארוחת צהריים. שוב, הבולוניז' מומלץ וצוות הרפיוג'י התגלה כאדיב ומלא נכונות לעזור. בדיעבד, נכון לתכן לינה שם ולא בפדרוטי. המשכנו בדרכנו על שביל 318 לכיוון מעבר ההרים שאחריו פדרוטי. לקראת הפאס האיזור נהיה מושלג והדרך מאתגרת במיוחד עם יתדות וכבלים לתמיכה בעליה התלולה. גובה הפאס 2552. הנוף עוצר נשימה ומשקיף לשלושה כיוונים. ירדנו לכיוון פדרוטי בירידה תלולה מאוד וקשה, אם כי קצרה.

הגענו לרפיוג'י ונכונה לנו הפתעה - ההזמנה הטלפונית באיטלקית הרעועה שלנו לא נקלטה ואחרי מספר דין ודברים קצר שיכנו אותנו במבנה סמוך שיצא משימוש.
גם כאן היה פער בין הנוף היפייפה של המסעדה והבאר לבין איכות האוכל. מהנסיון הגרוע בטוקט החלטנו לא להזמין ארוחות ערב ובוקר אלא לינה בלבד מה שהוזיל את השהות בחצי.

היום הרביעי - מפדרוטי לאנדלו

התחלנו את היום בהליכה על שביל 319 עד ריף סלווטה (Rif Sevata)
זהו מקום נעים לעצור להפסקת בירה ועוגות טובות. משם המשכנו על שביל 340 מזרח לכיוון אנדלו. ההליכה בירידה תלולה של מעל 1500 מטר.
הנוף השתנה שוב: העצים חזרו, הנוף ירוק ומלא צמחייה ועם המון מים. לקראת אמצע הדרך נגלה לפנינו אגם מולוונו (Molveno) בשיא יופיו.
הגענו לאנדלו בשעות הצהריים המאוחרים שמחים ועם טעם של עוד!

טלפונים שימושיים

רפיוג'י מלגה ספורה - 393392787980
רפיוג'י פדרוטי - 0461948117

• כל הדרכים מסומנות במספור וזמני הליכה אשר תאמו לא רע את זמני ההליכה בפועל
  • את רוב הרפיוג'יז אי אפשר להזמין באינטרנט ויש להזמין טלפונית (באיטלקית בלבד)
  • מומלץ להגיע לרפיוג'י עד השעה 19:00 כי אז מוגשת ארוחת הערב
  • מזג האוויר גם בקיץ הפכפך ומומלץ להביא מעילי גשם
  • אין אפשרות לקנות מפות בארץ לכן מומלץ לעצור לקנות בטרנטו, או בתחנות דלק על האוטוסטרדה או להזמין דרך האינטרנט
  • לשכות התיירות יוצאות לסייאסטה בין 12:00 ל- 15:00 ולכן לא נותנות שירות בשעות אלה